Werken met Ploegen

Het werken met subgroepen is een van de fundamenten van het scoutingspel. Het systeem dat we hiervoor bij de Scouts gebruiken, het ploegensysteem, is al zo oud als scouting zelf. Het is een uniek systeem in het jongerenwerk waarin we jeugdleden zoveel mogelijk verantwoordelijkheid en invloed willen geven.

Het ploegensysteem is geen systeem om de leden gemakkelijk in te delen en aan te sturen. Het is echt een filosofie die zijn oorsprong vindt in een natuurlijk proces: de groepsvorming - ook wel ‘bendevorming’ genoemd - bij jeugdigen, met name in de tienerjaren. Met groepsvorming bedoelen we het op zich neutrale fenomeen dat kinderen naar elkaar toe trekken om vriendengroepjes te vormen.

Om jullie te helpen om werken met ploegen te verbeteren of op te zetten, hebben we deze pagina's aangemaakt. We willen hiermee de scoutsleiding veel informatie geven over het hoe en waarom van het ploegensysteem. Ook willen we praktische informatie geven zoals: hoe stel ik een ploeg samen, wat doet een PL, en hoe ziet een troepprogramma er uit als ik met ploegen werk?

Je zult ook veel citaten van Lord Baden-Powell lezen, vooral om te laten zien dat zijn ideeën en gedachten nog steeds de basis vormen van het ploegensysteem.

We hopen dat iedere scoutsleiding wat aan deze pagina's heeft, van de beginnende leiding die wil weten wat het systeem inhoud, tot de doorgewinterde veteraan die een nieuwe uitdaging voor zijn ploegen zoekt, of juist wat uitdaging voor de oudere scouts nodig heeft.

We mogen trots zijn op ons ploegensysteem! DIt element uit het scoutingspel zorgt er namelijk voor dat bijna alle kinderen kunnen meedoen bij Scouting, en dat veel ouders, verzorgers, sociaal werkers, artsen, scholen, overheden, en natuurlijk kinderen, er zo enthousiast over zijn!

Onderdelen

We hebben deze pagina's onderverdeeld in de volgende onderdelen, hier vind je de volledige inhoudsopgave om snel naar de pagina te gaan die je zoekt.

Geschiedenis van ploegen

Wat is een ploeg?

De grootte van een ploeg

De ideale ploeg

De troep

De grootte van een troep

Gemengde of ongemengde troepen

Maken van ploegen

Ploegraad

Praktische uitwerking ploegprogramma

Troepraad

Identiteit van de ploeg

De ploegnaam

De ploeghoek

Lelievlet

Het ploeglogboek

Ploegeigendommen

Ploegrollen

Ploegleider

Assistent - ploegleider

Uitdagingen

Hoe ga je om met ouderverwachtingen en zorgen van ouders?

Houd je vaste ploegen of wissel je elk jaar door?

Hoe ga je om met ruimte geven voor vrijheid en zelfstandigheid bij opkomsten en kamp?

Hoe zorg je ervoor dat de scouts zelf een evenwichtige ploegenverdeling maken?

Hoe geef je PL's en APL's meer handvatten om met de gegeven verantwoordelijkheid om te gaan?

Hoe krijg je medeleiding mee in het idee om stappen te maken met werken in ploegen?