Hoe zorg je ervoor dat de scouts zelf een evenwichtige ploegenverdeling maken?

De ideale ploeg bestaat uit 6 á 7 personen. Met 8 leden wordt de ploeg vaak te groot voor de PL of APL om deze goed te kunnen overzien, en met 4 leden is deze vaak net te klein om samenwerking leiderschap goed tot hun recht te laten komen. Dit betekent niet dat meer of minder niet mogelijk is, zolang je je maar bewust bent van de implicaties.

Daarbij is er wat te zeggen over een ideale leeftijdsopbouw. De jongste leden moeten kunnen leren van de oudste jeugdleden. Deze oudste leden geven hun kennis en ervaring door aan de jongere garde. Deze jongeren worden dan op een natuurlijke manier klaargestoomd om, op termijn, de PL / APL functie over te nemen van de oudste leden als deze overvliegen naar de explorers.

De ideale situatie binnen een ploeg is dat er binnen 1 ploeg in ieder geval alle leeftijden evenredig verdeeld zijn. Dit voorkomt dat een ploeg uit elkaar kan vallen wanneer een groot deel van de kennis wegvalt als er bijvoorbeeld 3 van de 7 in hetzelfde jaar overvliegen naar de explorers. Natuurlijk kan het voorkomen dat het niet helemaal evenredig is verdeeld, maar probeer in ieder geval zo veel mogelijk over de verschillende ploegen te verdelen.

Doordat we uitgaan van het natuurlijke bendevorming systeem bepalen de scouts zelf de ploegenindeling. Het gevaar bestaat dat alle oudste leden bij elkaar in één ploeg zouden willen. Echter, als je het werken met ploegen eenmaal in de praktijk brengt, is de ervaring dat deze situatie nagenoeg niet voorkomt. Het is namelijk makkelijker aan de leden uit te leggen waarom dat niet handig is door het benoemen van het positieve. PL’s krijgen bijvoorbeeld beloningen als de troepraad en voorbereidingsweekenden. En welke oudste scout vindt het nou niet leuk om veel zelfstandigheid en privileges te krijgen?

Bespreek in de troepraad van tevoren met de PL's/APL's de bovengenoemde voordelen van een evenwichtige verdeling. Geef vervolgens geen oordeel over de keuzes die de scouts maken in de ploegenindeling maar gebruik de volgende troepraad om het functioneren van de ploegen te evalueren. Laat de scouts zelf de conclusie trekken voor eventuele aanpassingen in de ploegenindeling. Zo creëer je meer ruimte voor leren.

Belangrijk! Eisen ploegindeling Regionale- en Landelijke Scouting Wedstrijden (RSW/LSW)

Meedoen als ploeg tijden de Regionale- en Landelijke Scouting Wedstrijden is een hele gave uitdaging en unieke ervaring waar veel ploegen aan meedoen. Het zou jammer zijn als jouw ploeg graag wil meedoen met de LSW en ze er later achter komen dat dat niet in de bedachte samenstelling mogelijk is. Niets is vervelender dan iemand achter te moeten laten en bij het toevoegen van een extra lid om de ploeg op het laatste moment aan te vullen kan de ploeg dynamiek nadelig veranderen.

Wees je daarom bewust van de deelnemersvoorwaarden die de LSW hanteert. Ten tijde van schrijven heeft de LSW de onderstaande eisen qua ploeggrootte en leeftijdsopbouw, maar kijk op de website van de LSW voor de actuele vereisten:

• Een ploeg moet uit minimaal 5 en mag uit maximaal 7 personen bestaan.
  • Deelnemers mogen op de eerste dag van de LSW niet ouder zijn dan 15 jaar, en niet jonger zijn dan 11 jaar.
  • In een ploeg van vijf personen mogen maximaal twee leden 15 jaar zijn, voor ploegen van zes of zeven personen geldt dat hooguit drie leden 15 jaar mogen zijn.
  • Ploegen die een of meer leden hebben die te oud zijn of een onevenwichtige leeftijdsverdeling kennen, worden van deelname uitgesloten.