Hoe ga je om met ruimte geven voor vrijheid en zelfstandigheid bij opkomsten en kamp?

Voor de identiteit en ploegvorming is het belangrijk dat de scouts ruimte krijgen om samen te zijn zonder direct toezicht. Creëer hiervoor ruimte in het programma met eigen inbreng en vrije tijd tussen de activiteiten door. Indien mogelijk is het ook fijn als iedere ploeg een eigen fysieke plek heeft op het clubgebouw of kampterrein, waar ze hun eigen gang kunnen gaan gedurende de 'vrije tijd’. Bijvoorbeeld het ploeghok op het clubhuis of een ‘geheime’ hut of ploegtent op kamp. Met meer zelfstandigheid en vrijheid is er ruimte voor eigen creativiteit en experimenten in de zelfredzaamheid van een ploeg.

Stel duidelijke grenzen en leg uit waarom die er zijn. Spreek af dat scouts meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen als ze zich houden aan de afspraken. Houd je zelf ook aan de grenzen die je gesteld hebt, anders weten de scouts niet waar ze aan toe zijn.

Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je als leiding op het kampterrein duidelijk aan wil geven tot waar ze mogen komen zonder leiding. Dit is om te voorkomen dat scouts de weg kwijtraken of ongelukken gebeuren in verband met onveilige weg of wate.. Daarnaast is het prettig voor de leiding om iedereen snel te kunnen verzamelen, zonder de hele omgeving te moeten afstruinen naar loslopende scouts.