Hoe ga je om met ouderverwachtingen en zorgen van ouders?

Soms zijn ouders erg betrokken en hebben ze een mening over hoe het werken in ploegen wordt ingevuld. Als je met deze betrokken ouders in gesprek gaat, lijkt het of zij zich overal mee willen bemoeien. Meestal valt dat wel mee, maar wat kun je doen als er ouders zijn die zich zo gedragen?

Vraag je af waarom de ouder (over)betrokken is: is het wantrouwen, bezorgdheid of enthousiasme? Hierbij kan een goed gesprek helpen. Is de ouder heel enthousiast, bekijk dan of je die energie op een andere manier voor de groep kunt inzetten. Bij wantrouwen of bezorgdheid is het belangrijk dat je die vrees serieus neemt, open vertelt wat jullie belangrijk vinden en hoe jullie omgaan met de jeugdleden. Dat jullie werken met het ‘ask de boy’ principe, waarbij het jeugdlid wordt gevraagd wat deze zelf het prettigste vindt. Luister naar wat de ouder te vertellen heeft, maar geef ook duidelijk grenzen aan over wat jullie als groep wel of niet kunnen realiseren. Vertel wat de regels zijn binnen jullie speltak en leg uit waarom die zo gekozen zijn; bijvoorbeeld dat verwacht wordt dat de leden steeds zelfstandiger worden, met steeds minder begeleiding. Laat merken dat je nagedacht hebt over je Scoutingbeleid. Sta open voor feedback hierop vanuit ouders. Mocht je als team er met de ouders niet uitkomen, vraag om advies of hulp bij de groepsbegeleider.

Concreet voorbeeld hierbij: ouders geven aan dat ze bezwaar hebben tegen gender gemengde ploegen. Ga in gesprek met de ouder en probeer te achterhalen waar het bezwaar van de ouder vandaan komt. Luister vooral eerst en achterhaal of het vanuit wantrouwen, bezorgdheid of enthousiasme is.

Leg de ouder uit hoe jullie komen tot het maken van ploegen en dat jullie dat doen volgens het vriendengroep principe. Jullie gaan ervan uit dat scouts die naar elkaar toetrekken, goed met elkaar overweg kunnen en dat je daarmee een goed functionerende ploeg creëert. Geef aan dat jullie hierbij ook oog hebben voor de sociale veiligheid binnen de ploegen. Ga vervolgens open met ouders in gesprek om tot een passende oplossing te komen, waarin ook duidelijk de mening van de betreffende scout wordt gevraagd en meegenomen. De uitkomst van dit gesprek staat niet vast, dit is afhankelijk van de situatie. Het is niet alleen maar geslaagd als jullie of de ouders hun gelijk hebben gehaald. Het belangrijkste is dat er een passende oplossing komt voor alle partijen. Door ouders te vertellen over het uitgangspunt van werken met ploegen en het vriendengroep principe creëer je bij ouders bewustzijn van het gedachtegoed van werken met ploegen, ongeacht gender. Dit kan maken dat je in een later stadium meer begrip krijgt en wellicht alsnog in gemengde ploegen kunt gaan draaien.

Bezwaar van ouders vanuit wantrouwen en bezorgdheid kan bijvoorbeeld ontstaan vanuit onwetendheid. Leg de nadruk op goede uitleg over het ploegensysteem en dat jullie alert zijn op de sociale veiligheid en handhaven van regels en afspraken.

Bezwaar van ouders vanuit enthousiasme kan bijvoorbeeld ontstaan als ze zelf vroeger een bepaalde ervaring hebben gehad met een ongemengde troep. Leg de nadruk op het vriendengroep principe.