De ploegleider

Een leider is essentieel in een groep. Vaak is dit iemand die zich van de anderen onderscheidt in het nemen van initiatief en het dragen van verantwoordelijkheid.

Degene die tot pl gekozen wordt, is vaak een gerespecteerd ploeglid. Maar hij is bovenal een lid van de ploeg en hiermee gelijk aan de anderen. Het enige wat hem doet verschillen van de andere ploegleden, is het extra takenpakket:

• Hij helpt de ploeg zijn doelen te verwezenlijken.
  • Hij zorgt voor een sfeer waarin iedereen zich thuis voelt.
  • Hij bemiddelt tussen ploegleden bij kleine conflicten.
  • Hij geeft het goede voorbeeld.
  • Hij neemt initiatieven voor de ploeg.
  • Hij houdt de ploegleden bij elkaar.
  • Hij vertegenwoordigt de ploeg in de troepraad.

Baden-Powell schreef in Verkennen voor jongens over de opdracht van de pl:

“De ploegleider is verantwoordelijk voor de efficiëntie en doortastendheid van de ploeg. De scouts in de ploeg volgen hun ploegleider niet vanwege angst of straf, zoals vaak het geval is bij militaire discipline, maar omdat ze een team zijn dat samen speelt en hun ploegleider steunt, voor de eer en het succes van de ploeg.”

De pl is in een ploeg de verantwoordelijke voor de hele ploeg en daarmee ook het aanspreekpunt voor de leiding. Dit neemt echter niet weg dat elke scout de verantwoordelijkheid voor zichzelf behoudt.

Om de pl de gelegenheid te geven zich te ontplooien als leider van zijn ploeg, is het belangrijk hem ook echt de verantwoordelijkheid te geven. Maak er geen schijn verantwoordelijkheid van door hem bijvoorbeeld geen rol te geven in het opleiden van nieuwelingen.

Een pl serieus verantwoordelijkheid geven, kan onder meer via de instelling van een zogenoemde troepraad (zie hoofdstuk 5).

Wanneer je het ploegensysteem nauwgezet toepast, laat je de pl's veel zelf doen, zoals de opleiding van nieuwelingen in de ploeg en het organiseren van de ploegraad. Als scoutsleiding delegeer je dus zoveel mogelijk aan de pl's.

Baden-Powell illustreerde dit met de opmerking in Wenken voor leiders:

“De scoutsleider geeft leiding via de ploegleiders.”

De pl heeft natuurlijk niet het alleenrecht op leiderschap in een ploeg. In sommige situaties kan een ander ploeglid de leiding overnemen omdat hij op een bepaald terrein meer kennis van zaken heeft. Een ploeglid dat veel afweet van vuur soorten, kan die middag een instructie leiden over een bepaald soort vuur.

In veel waterscoutinggroepen is het gebruikelijk dat de pl beschikt over een of meer machtigingen bootleiding (MBL's) → Wordt alleen gehaald door leiding → PL/Boots zou CWO examen zeilen kunnen halen (=kwalificatie) II en later CWO III behalen zodat een ploeg zelfstandig kan roeien of zeilen. Nieuw insigne Welkom aan Boord, iemand die nieuw bij waterscouts nieuw binnenkomt kan op deze wijze aantonen dat hij de basis kent/beheerst en het water op kan. Is ook groepsdingetje zodat bij overvliegen snel binnen paar weken het insigne gehaald wordt en ze het water op kunnen.

De pl kan als onderscheidingsteken aan weerszijden van het installatie-insigne op de borstzak twee verticale witte bandjes, te verkrijgen bij ….. van 7½ cm lang en 1¼ cm breed dragen.