Hoe geef je PL's en APL's meer handvatten om met de gegeven verantwoordelijkheid om te gaan?

Wanneer je aan de slag gaat met het werken met ploegen geef je de PL’s en APL’s verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Voor deze rol hebben ze wel handvatten nodig om hier goed mee om te kunnen gaan. Tijdens de reguliere bijeenkomsten heb je hier niet altijd voldoende tijd voor en heb je ook de andere jeugdleden rondlopen die aandacht nodig hebben.

Daarom kan het een leuk idee zijn om een PL/APL training aan te bieden. Hier hebben ze niet alleen zelf plezier en profijt van, maar je zal zien dat de ploeg en daarmee ook de troep in zijn geheel beter zal draaien. Na de training zal de samenwerking in een ploeg verbeteren, kunnen ze zelf een programma (onderdeel) organiseren, en kunnen ze beter aan elkaar uitleggen hoe dingen werken. De opgedane vaardigheden kunnen ook goed van pas komen tijdens een regionale of landelijke Scoutingwedstrijden!

Een goed moment voor het houden van de training is in het begin van het scouting seizoen rond de maand september. Dit mede omdat er dan bij de meeste groepen wordt overgevlogen en er een nieuwe samenstelling van de ploegen is en er nieuwe PL’s en APL’s zijn. De rest van het jaar hebben ze dan profijt van hun opgedane kennis en vaardigheden.

Er zijn verschillende vormen mogelijk om dit aan te bieden. Het is mogelijk om hiervoor een heel weekend uit te trekken met alle PL’s en APL’s, maar het is ook mogelijk om tijdens normale bijeenkomsten hier tijd voor uit te trekken. Nog leuker is het om samen met andere groepen in je regio op te trekken tijdens een regionaal georganiseerde training. Hierbij heb je een grotere groep en vindt er uitwisseling plaats met andere groepen.

Een geslaagde training bevat verschillende elementen. Een fijne afwisseling tussen weten en doen is fijn. Laat de leden vooral dingen ervaren en oefenen in de praktijk met leuke opdrachten. Door activiteiten als koken en tent opzetten te doen en tegelijkertijd veel tips mee te geven, kan er veel praktische ervaring worden opgedaan. Door ook een moment zelfreflectie in plannen over het eigen doen en laten kan er meer lerend vermogen worden gerealiseerd. Neem de tijd om bij ieder onderdeel een kort evaluatie momentje te pakken om de leden zelf na te laten denken over hoe de activiteit gegaan is, wat er goed ging en wat er eventueel beter kon. Stel je als leiding toegankelijk op zodat de leden naar je toe komen met hun vragen. Benoem dit ook naar de PL/APL om de drempel zo laag mogelijk te krijgen.

Een mogelijke opzet van de training