Houd je vaste ploegen of wissel je elk jaar door?

Idealiter bouw je een goede samenwerking op gedurende de jaren met een vaste ploeg. Het één sluit het ander echter niet uit. Aan het begin van elk seizoen wordt geëvalueerd, hier wordt gekeken naar de werking van de ploegen, ploegleiders en assistent-ploegleiders. In principe is dit ook een vast punt in de troepraad: het functioneren van de ploegen.

Komen enkele nieuwe leden overvliegen van de jongere speltak of komt iemand van buitenaf, laat nieuwelingen dan bij hun eerste opkomsten hun eigen gang gaan. Ze kunnen dan zelf ‘ruiken’ aan het karakter van de verschillende ploegen. Misschien trekken ze al heel sterk naar een bepaalde ploeg toe, omdat de sfeer hen erg aanspreekt of omdat er al een bekende bij zit. Voorafgaand aan de troepraad informeer je bij de nieuwe scouts of ze een voorkeur hebben voor een bepaalde ploeg. Aan de PL/APL's wordt tijdens de troepraad gevraagd hoe de nieuwe scouts verdeeld gaan worden met de voorkeur van deze scouts in gedachte. Dit maakt het uiteindelijke besluitvormingsproces in de troepraad een stuk gemakkelijker.

Indien er veel wisselingen zijn, zoals veel overvliegers uit 1 ploeg, kun je overwegen om een geheel nieuwe ploeg te laten ontstaan. Deze ploeg kan zo een eigen ploegnaam kiezen en identiteit opbouwen.