Het ploeglogboek

Het ploeglogboek is het geschiedenisboek van de ploeg. Het kan een kunstig vormgegeven boekwerk zijn waarin iedere week een ander ploeglid een verslag schrijft over de opkomst, een kamp of de RSW. Natuurlijk gebeurt dat het liefst met mooie foto's of artistieke tekeningen.

Sommige ploegleden zullen niet al te enthousiast zijn over het schrijven in een logboek maar dit gebruik zal er snel inslijten. Na een halfjaar is vaak al een mooi boekwerk ontstaan en bij het teruglezen van alle avonturen van de ploeg zal er vaak nog heel wat afgelachen worden.

Een logboek is ook belangrijk voor de identiteit van de ploeg. Een identiteit ontstaat mede door een gezamenlijke geschiedenis. En het logboek is daar het sprekendste bewijs van.

Een ploeg kan een bepaalde persoon aanwijzen om het logboek bij te houden, maar de leden kunnen er ook voor kiezen het logboek te laten rouleren.

Voor ploegen die minder gemotiveerd zijn voor schrijven in een logboek kun je kijken naar gebruik van moderne technieken voor het documenteren van de gezamenlijke geschiedenis. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een ploegblog of het maken van een filmpje of vlog van een gehouden activiteit die kan worden geplaatst op een gezamenlijke account van een videosite of social media.