Identiteit van de ploeg

Een ploeg is een vriendengroep met een eigen identiteit. De ploegleden hebben zo hun attributen om deze identiteit tot uitdrukking te brengen: een naam, een logboek, ploeglinten, een ploegvlag, een geheime hut, een eigen plek op het kampterrein waar de ander ploegen niet mogen komen.

Onderschat de waarde van deze dingen niet. Ze maken deelname van de ploeg voor de leden belangrijk en het doet een beroep op het eer- en groepsgevoel van de leden. Deze attributen creëren een familiegevoel dat onmisbaar is voor een goede ploeg.

Er zijn een tal aan verschillende manieren om een ploeg meer identiteit te geven. De makkelijkste is antuurlijk een ploegkist met logo's van de ploegdieren en alle pleogeigendommen in kleur van de ploeg gemarkeerd. Denk vooral ook aan eigen inrichtingen van ploeg hoek/bank, waar elke ploeg trofeeën en herinneringen kan bewaren.

Hieronder nog wat verdere uitwerkingen van verschillende uitwerkingen van ploegidentiteit op een rijtje.