De ploegnaam

De naam van de ploeg is belangrijk voor het gevoel van autonomie van de leden. Hij benadrukt de individualiteit van de ploeg en zijn leden. Over de naamgeving van ploegen is veel geschreven en er is, mede onder invloed van Baden-Powell, een cultuur ontstaan waarin dierennamen een prominente rol hebben gekregen.

In Verkennen voor jongens schrijft Baden-Powell:

“Elke ploeg is vernoemd naar een dier. Het is een goed idee om alleen dieren en vogels te kiezen die voorkomen in je regio.”

Aan de naam wordt vervolgens een motto ontleend en de leden moeten de (eventuele) roep van het dier kennen.
Het bovenstaande geldt toch vooral voor de van oorsprong jongensgroepen. Bij meisjesgroepen is er een heel andere traditie van naamgeving ontstaan, een veel vrijere traditie van bloemennamen, plantennamen en namen die met een gebeurtenis te maken hadden. Soms waren het namen die verband hielden met de naam van de troep, zoals: de bloementroep met als rondenamen: de paardenbloemen, de pinksterbloemen en de boterbloemen.

Kortom, naamgeving van de ploeg is vaak gebonden aan traditie. Belangrijk is dat leden zich met een naam kunnen identificeren en dat die naam langere tijd houdbaar is. De vrijheid die je daarin kunt nemen, bepaalt de troep zelf.

Als leiding zijnde kun je de keuze van de troep stimuleren doordat de keuze van de dieren ook gedaan kan worden door te kijken in de directe omgeving en foto’s te laten maken van de dieren die ze tegen komen in de natuurlijke omgeving. Hier kan daarna per groep een keuze gemaakt worden uit de foto’s en achtergrond van de dieren. Het voordeel hiervan is dat iedereen het dier herkent en zich er gemakkelijk mee kan identificeren.

Ploegnamen volgens Baden-Powell

Wil je de ploegen hun naam op traditionele wijze laten kiezen, dan kun je de originele door Baden-Powell bedachte namen, silhouetten en ploegroepen gebruiken.
In Verkennen voor Jongens gaf Baden-Powell een serie dierennamen op met bijbehorende ploegroep en de kleuren voor de schouderlinten. Schouderlinten kunnen aan de Scoutfit bevestigd worden aan de linkerschouder. Ze zijn 12 cm lang en vaak bestaande uit twee kleuren.

Subgroeptekens (Ploeginsignes)

De ScoutShop levert naast de schouderlinten die hierboven beschreven zijn ook nog subgroeptekens met ploegsymbolen: dieren, bloemen, kleuren, bomen en windrichtingen.