Werken met subgroepen

Welkom op de pagina voor het werken met subgroepen. Per speltak hebben we hier tips, informatie en spelideeën voor het werken met subgroepen. Van een paar keer per seizoen de oudste welpen een klein beetje verantwoordelijkheid geven door ze bijvoorbeeld een spelletje te laten kiezen om te spelen en uit te leggen, tot de explorer groep volledig zelfstandig laten besturen door je jeugdleden. Op deze pagina's zijn de onderwerpen verdeeld om te lezen wat voor jou relevant is. Wil je extra info? dan kan je altijd nog doorklikken op de linkjes voor verduidelijkende informatie!

Welpen: Werken met nesten

Scouts: Werken met ploegen

Explorers: Organisatie voor explorers

Ook Bevers en Roverscouts kunnen werken in subgroepen, en later zal hier meer informatie over te vinden zijn.

Toenemend leiderschap, toenemende zelfstandigheid

Het werken met subgroepen houdt in dat we jeugdleden zo veel mogelijk hun eigen zaken laten regelen. Ook willen we bij Scouting kinderen leren omgaan met de grondbeginselen van democratie. Dit noemen we ‘jeugdparticipatie’: de jeugd moet invloed hebben op de activiteiten die de leiding ze aanbiedt. Bij Scouting hebben we wat dat betreft een voorsprong: het Scoutingspel heeft jeugdparticipatie namelijk al in zich. Het systeem dat we hiervoor gebruiken, is bij scouts het ploegensysteem. Dit systeem geeft ons de mogelijkheid om op een verantwoorde wijze scouts zo veel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en zelfbestuur te geven.

De leiding begeleidt dit proces van groeiende zelfstandigheid door bij de jongere speltakken een grote rol te spelen bij programmering en organisatie en bij de oudere speltakken steeds meer op de achtergrond te raken. We noemen dit: afnemend leiderschap.

Afnemend leiderschap is goed te zien bij de verschillende speltakken. Van bevers (5-7 jaar) en welpen (7-11 jaar) die volop leiding nodig hebben, via scouts (11-15 jaar) naar explorers (15-18 jaar) en de roverscouts (18-21 jaar) die toenemend alleen begeleiding nodig hebben en feitelijk hun hele programma zelf verzorgen.

Ook in de speltakken is deze opbouw aanwezig. Bij de welpen bijvoorbeeld wordt aan de gidsen al verantwoordelijkheid gegeven voor hun nest. Natuurlijk gaat het hier om verantwoordelijkheden die een kind van die leeftijd kan dragen. Maar de toon is gezet.

Van oudste welp word je jongste scout. In de ploeg waarin je zit, leer je van de leiding, de ploegleider (PL) en zijn assistent (APL). Je groeit mee in de ploeg, leert vaardigheden die je toepast en later weer aan nieuwelingen kunt leren. PL’s en APL’s hebben invloed op het programma, hebben verantwoording voor de ploeg die veel verder gaat dan bij de welpen. Tijdens kampen draait een ploeg zelfstandig. De pl verdeelt de taken, leert en helpt mee. Scouts zijn op weg naar zelfstandigheid die bij de explorers goed van pas komt.