Ploegrollen

De rollen in een ploeg

In een ploeg is een aantal rollen te onderscheiden. Ook in een natuurlijk gevormde vriendengroep ontstaan rollen: iedereen heeft in een vriendengroep een specialiteit. Dit kan een leiderschaps kwaliteit zijn zoals goed kunnen bemiddelen of organiseren maar ook andere kwaliteiten zoals koken, verhalen vertellen of veel weten van EHBO. Zo'n rol is belangrijk voor scouts in een ploeg. Het geeft ze een bepaalde status en daarmee waardering voor wat ze doen en wie ze zijn. We formaliseren twee van die rollen binnen Scouting en verbinden ze aan een vaste persoon: ploegleider (PL) en assistent-ploegleider (APL).

De andere rollen in de ploeg

Naast de hierboven beschreven officiële functies in de ploeg bestaat er nog een aantal rollen die een ploeg zelfstandig kan instellen als daar behoefte aan is. Deze behoefte ontstaat vaak doordat ploegleden zich willen onderscheiden van anderen. Deze rollen kunnen in een ploeg ook een formele status krijgen. Er wordt bijvoorbeeld een penningmeester aangesteld. Je kunt er ook voor kiezen een aantal van deze rollen verplicht te stellen in de ploegen, bijvoorbeeld wanneer je vindt dat er per ploeg een vaste persoon moet zijn die de EHBO-koffer bijhoudt.

Het instellen van deze rollen en de invulling hiervan moet zoveel mogelijk een taak zijn van de ploegraad. Het kan goed intern geregeld worden wie welke rol krijgt en voor hoelang. Het is belangrijk dat de ploegleden dit zoveel mogelijk onderling regelen; zodoende hebben de rollen de meeste relevantie en draagvlak.

Wanneer iemand wat anders zou willen doen, kan dit in de ploegraad besproken worden. Zo ook het instellen van nieuwe rollen en het afschaffen van rollen die niet meer functioneel zijn. De rollen moeten namelijk wel relevant zijn voor de ploeg, alleen dan kunnen ploegleden er enige status aan ontlenen.

Rollen in een ploeg, behalve die van PL en APL:

• maakt notulen van de ploegraad;
  • zorgt voor het ploeglogboek.

• beheert de ploegkas.

Materiaalmeester

• onderhoudt de ploegmaterialen: tent en keukenmaterialen, ploeggereedschap enz.
  • houdt de veiligheidseisen van de materialen in de gaten.

Kok

• verzorgt de menu's, de recepten en de inkoop van voedsel;
  • geeft leiding aan de ploegkeuken.

Verpleger

• behaalt het EHBO-insigne;
  • verzorgt de verbandtrommel;
  • boudt de hygiënische toestand van de ploeg in de gaten.