Maken van ploegen

Theorie

Je kan ploegen vormen die zo dicht mogelijk komen bij het natuurlijke bendevormingssysteem zoals beschreven in geschiedenis van ploegen. Op die manier benaderd een ploeg als formele groep zo veel mogelijk de ploeg als informele vriendengroep. Verder volgt hier een stappenplan voor werken in ploegen waarin je kan zien hoever je zelf met je troep bent in het werken met ploegen en welke stappen je kunt nemen om hier vorderingen in te maken.

Een bekend motto van Baden-Powell was ‘Ask the boy’. Hiermee bedoelde hij dat de inspraak van de jeugdleden heel bepalend is voor de invulling van het Scoutingspel. Wanneer je dit uitgangspunt ter harte neemt, schuw je zeker het experiment niet om je scouts te laten beslissen over de samenstelling van hun ploegen.

Als scouts zelf de ploegen samen stellen is de kans groot dat de ploegen zich vormen volgens het informele vriendengroep principe. Voordelen hiervan zijn dat de scouts zelf instemmen met de ploegen indeling en dat ze minder de neiging hebben om tijdens het werken in ploegen naar een bevriende scout in een andere ploeg te gaan.

De PL en APL moet misschien erg wennen aan dit besluitvormingsproces, maar onder begeleiding van een van de scoutsleiders kunnen ze een heel eind komen. Belangrijk is dat je je PL's en APL’s vertrouwd in hun verantwoordelijkheidsgevoel en oordeelsvermogen.

Hoe pak je dit aan in de praktijk?

Stap , Acties (wat doe je als leiding om het vloeiend te laten lopen, en wat doe je als het niet goed gaat.)

Stap 1: De leiding maakt ploegen volgens het vriendengroep principe.

•  Speel verschillende spellen met de gehele troep. Observeer welke scouts naar elkaar toe trekken.
    Speel verschillende spellen in teams waarbij je de scouts zelf teams laat maken. Observeer en registreer welke scouts in welk team terecht komen.- De leiding bespreekt met elkaar welke scouts van nature naar elkaar toetrekken.

Stap 2: De leiding betrekt de PL's/APL's in het maken van ploegen.

• De leiding bespreekt bovenstaande informatie met de beoogde PL's/APL's

Stap 3: De PL's/APL's stellen de ploegen samen de leiding kijkt mee. De leiding geeft tipt over wat ze hebben gezien in hun observaties.

• De leiding stuur bij maar laat de verantwoordelijkheid bij de (A)PL's, zorg dat iedereen in een ploeg zit maar forceer niet je eigen voorkeur.

Stap 4: De troep kiest de PL en de APL, die stellen de rest van de ploegen samen, De leiding ondersteunt de PL en APL hoe ze om kunnen gaan met problemen in de samenstelling.

• Geef iedereen de kans, ook al denk je zelf niet dat ze PL/APL kunnen zijn.

Stap 5: De troep kiest de ploegen op basis van het vriendengroep principe, binnen een ploeg wordt de PL en APL gekozen.

• Bij de ploegraad en troepraad ondersteunt de leiding de ploegen in de evaluatie van het functioneren van de ploeg. Was kun je doen als dingen minder fijn verlopen in je ploeg.