dinsdag, 18 februari 2020 11:18

World Thinking Day - Levende Draden

(1 Stem)

World Thinking Day

World Thinking Day (WTD) is een jaarlijkse internationale feestdag binnen Scouting. World Thinking Day valt jaarlijks op 22 februari, de verjaardag van zowel Robert Baden-Powell (de oprichter van Scouting) als zijn vrouw Olave Baden-Powell, die beiden veel voor de Scoutingbeweging betekend hebben.

Zaterdag of door de weeks

Er zijn groepen die op World Thinking Day (ongeacht of het een doordeweekse dag is) 's morgens vroeg al bij elkaar komen om met elkaar de vlag te hijsen en de beloftes te vernieuwen. Daarna wordt met elkaar ontbeten, voordat iedereen, wel of niet in Scoutfit, naar school of werk gaat. Andere groepen pakken World Thinking Day aan om op de zaterdag ervoor of erna een groepsactiviteit met een internationaal tintje te organiseren.

Nog een andere traditie is het meebrengen van een “denkdag dubbeltje”, later kwartje, dat bedoeld is om via het World Thinking Day Fonds jeugd in minder bedeelde landen het Scoutingspel te kunnen laten beleven.

Badge

Jaarlijks maakt de WAGGGS een badge voor World Thinking Day. Deze is te verkrijgen via de WAGGGS shop. Als je uit alle drie de gebieden verscheidenheid, gelijkheid en samenwerking een activiteit hebt gedaan, heb de badge verdiend.

Spellen

De volgende spellen zijn uitgekozen rondom het WTD thema. De spellen zijn te vinden in de activiteitenbank van Scouting Nederland via de opgenomen link.

Verscheidenheid

Ren je bol

Doel van dit spel is voor de deelnemers om met punten de beste materialen en technieken te verzamelen voor het weven. Voor een kwalitatief tapijt heb je geode materialen nodig. De wevers kregen daarvoor les. Herkennen de deelnemers de juiste materialen en kunnen ze geode tapijtwevers worden?

Duur                            30 minuten tot 1 uur

Wensblaadjes

Met kleding zeggen mensen vaak wat ze doen of denken. Daarvoor wordt kleding bedrukt met verschillende teksten. In een textieldrukkerij wordt met een programma ingesteld welke tekst op welk kledingstuk komt.

Activiteitengebieden     Identiteit, Expressie

Landen kleurenspel

Er zijn verschillende landen met allemaal hun eigen cultuur. In dit spel maak je kennis met drie verschillende landen. In deze landen hebben ze hun eigen gebruiken en omgangsprincipes. Hoe weet jij welke gewoonten of gebruiken daar normaal zijn?

Activiteitengebieden     Identiteit, Internationaal en Samenleving

Leeftijdsgroep              welpen, scouts, explorers en roverscouts

Duur                            1 tot 2 uur

Gelijkheid

Zwevend tapijt

Om een weverij goed om gang te kunnen houden, moet de directie zorgen dat er voldoende materiaal voor handen is. Het is dan ook altijd een drukte van belang. De materialen om te kunnen weven komen binnen, het eindproduct moet naar de klant verzonden worden.

Activiteitengebieden     Expressie, Sport & Spel

Duur                            30 minuten tot 1 uur

Bolletje wol

Ondanks dat we allemaal verschillend zijn, hebben we zeker ook overeenkomsten met elkaar. Bij deze activiteit kijken we naar die overeenkomsten.

Activiteitengebied         Identiteit

Wevende draden

Om alle draden in een weefgetouw tot een tapijt samen te laten komen, moeten alle draden op de goede manier samen worden gevoegd. Net als bij een orkest, moet alles goed samenwerken. We gaan kijken hoe het werkt in zo’n orkest, hoe blijven zij in de maat? Wie is de dirigent?

Activiteitengebieden     Expressie, Identiteit

Leeftijdsgroep              bevers en welpen

Weef jij of weef ik?

Voor het maken van een tapijt heb je een heleboel materialen nodig. Ten eerste een weefraam met draden. In een weefsel gebruik je verschillende draden: korte en lange, dikke en dunne. Samen vormen ze een uniek tapijt.

Activiteitengebieden     Identiteit, Sport & Spel

Duur                            15 tot 30 minuten

Leven bol wol in de knoop

Dit is een spel wat jullie misschien al kennen. Ontdek tijdens dit spel dat je met andere mensen kunt samenwerken om tot een oplossing te komen. Rijk elkaar letterlijk de hand en ontknoop elkaar.

Duur                            5 tot 15 minuten

Het ene tapijt is het andere niet

Wanneer je voor het eerste een tapijt ziet, zou je kunnen denken dat jij dat vast ook wel kan maken, dat hij lijkt op alle andere tapijten die je hebt gezien. Maar wanneer je twee tapijten naast elkaar legt, en je kijkt goed, dan zie je toch verschillen. Soms in de grootte van de dragen, soms in de kleur en soms in het materiaal.

Activiteitengebied         Expressie

Bruggen bouwen

Om samen te kunnen werken, moet je soms weleens iets overbruggen. Dus we gaan bruggen bouwen om afstanden te overbruggen. Weet jij hoe je een brug kunt bouwen? Hoe sterk moet die brug zijn?

Activiteitengebieden     Expressie, Sport & Spel, Uitdagende Scoutingtechnieken

Duur                            1 tot 2 uur

Brainweef

Dit is een variant op Mastermind. Dit is een spel waarbij het vooral draait om logisch denken. De ene speler probeert de geheime code van een andere speler te ontrafelen.

Duur                            15 tot 30 minuten

Meer informatie over World Thinking Day of de activiteiten? Klik hier.

Lees 2580 keer Laatst aangepast op maandag, 05 april 2021 23:28