maandag, 03 februari 2020 15:41

Ren je bol

Doel van dit spel is voor de deelnemers om met punten de beste materialen en technieken te verzamelen voor het weven. Voor een kwalitatief tapijt heb je goede materialen nodig. De wevers kregen daarvoor les. Herkennen de deelnemers de juiste materialen en kunnen ze goede tapijtwevers worden?

Doel van dit spel is voor de deelnemers om met punten de beste materialen en technieken te verzamelen voor het weven. Zet een speelveld uit met aan een zijde drie pionnen/vakken met een aanduiding A, B en C. De groep deelnemers gaat aan de andere zijde, tegenover de pionnen, op de achterste lijn van het speelveld staan. De deelnemers krijgen een aantal muntjes dat overeenkomt met het aantal vragen. De spelleid(st)er leest een vraag op en geeft drie antwoorden die horen bij het vak A, B of C. De spelers rennen na de vraag “welke verkoper kies jij?” of fluitsignaal naar het vak van hun keuze. Als ze het goed hebben dan is er een ‘deal’ (een koopovereenkomst) gesloten. De foute antwoorden worden eerst gelezen, die deelnemers gaan terug naar de lijn, de goede inkopers kunnen een muntje inleveren. Wie heeft als eerste alle ‘deals’ voor zijn weverij gesloten? Degene die als eerste het juiste product kan maken wordt marktleider.

Voorbeeldvragen:

• Voor het maken van Linnen ben je nodig: VLAS, katoen, riet
  • De vlasvezels kam je met een: HEKEL, hark, riek
  • Katoen komt uit: CHINA, Engeland, Zweden

• Muntjes of kaartjes (aantal vragen maal aantal deelnemers)
  • Drie pionnen met A, B en C
  • Touwen voor uitzetten van speelveld en vakken

• Zorg voor voldoende ruimte op het veld en tussen de antwoordvakken
  • De vragen kan je aanpassen aan de leeftijdsgroep, bij scouts kan het ook in ploegen gedaan worden.
  • De explorers en roverscouts, kan je zelf de vragen laten bedenken. Ze mogen dan niet zelf hun vraag beantwoorden en verdienen muntjes bij het sluiten van de ‘deals’. De winnaar van het spel is dan de persoon die de meeste muntjes heeft als de eerste weverij gestart is.
Lees 943 keer Laatst aangepast op maandag, 17 februari 2020 16:50
Meer in deze categorie: « Halloween Restaurant Wensblaadjes »