maandag, 03 februari 2020 16:36

Weef jij of weef ik?

Voor het maken van een tapijt heb je een heleboel materialen nodig. Ten eerste een weefraam met scheringdraden en daarnaast de inslagdraden die of losse draden kunnen zijn of op een schietspoel gedraaid zijn. In een weefsel gebruik je draden, korte en lange, dikke of dunne. Samen vormen ze tot slot een uniek tapijt.

Op de grond is in het groot een weefraam gemaakt met lijnen. De deelnemers zijn de inslagdraden. Zij staan langs de zijkant van het weefraam. In het midden staat de spelleider, de wever. De deelnemers zingen naar de wever: “ Wever mag ik door de draden, ja of nee, moet ik dan ook kleur bepalen ja of nee? “ De wever antwoord ja, maar alleen als je……….

- Iets draagt in de kleur ………………

- Geboren bent in de maand ……………….

- Als je meer dan één taal spreekt

- Als je een piercing hebt

- Als je …………………………………………………. ( zelf een boel mogelijkheden verzinnen)

De deelnemers die voldoen aan het gevraagde mogen zonder probleem naar de andere kant van het weefraam. De rest moet proberen naar de overkant te komen zonder getikt te worden door de wever. Een getikte deelnemer wordt aspirant wever en kan bij de volgende beurt meehelpen met tikken.

2 lange lijnen, zijkanten van het weefraam

4 kortere lijnen, 2 voor aan de bovenkant en 2 voor aan de onderkant van het weefraam.

• Dit is het bekende spelletje Schipper mag ik Overvaren, maar dan in een thematisch jasje gestopt. Omdat je aan de lange zijden van het weefraam staat, lijkt het ineens toch net wat anders.
  • Zorg voor een vlak terrein
  • Zet de lijnen goed vast, het moet op een houten weefraam lijken
  • Mocht je dit met oudere deelnemers spelen ( Scouts, Explorers of Roverscouts) dan kan je na afloop een gesprek aan gaan met de deelnemers en hen vragen:
    • Is jouw draad in het weefsel gebruikt.
    • Vond je het vervelend om aan te geven dat je voldeed aan bepaalde vragen.
    • Hoe voelde je je tijdens het spel.
    • Kan je dit spel ook vergelijken met een situatie in het dagelijks leven.
Lees 946 keer Laatst aangepast op maandag, 17 februari 2020 16:59