maandag, 10 april 2023 14:59

Bewonder de zonsopkomst of ondergang

Het beleven van een zonsopkomst of zonsondergang

In de lente worden de dagen weer langer. De zon komt elke dag een beetje vroeger op en gaat elke dag iets later weer onder, tot de langste dag rond 21 juni wanneer de zomer begint en de dagen weer korter worden.

Zonsopkomst is het moment in de ochtend waarop het eerste stukje van de zon te zien is aan de horizon, in het oosten. Bij zonsondergang verdwijnt het laatste stukje zon achter de horizon, in het westen. De tijden van zonsopkomst en zonsondergang verschillen per locatie op aarde. Het Koninklijk Nederlands Metereologisch Instituut (KNMI) zet deze tijden voor Nederland in een tabel, zodat je per datum precies kunt aflezen hoe laat de zon opkomt en ondergaat. Bijvoorbeeld op 15 april 2023 komt de zon op om 6:44 en gaat hij onder om 20:37.

Pak de tabel met tijden van zonsopkomst en -ondergang van het KNMI erbij en laat de jeugdleden opzoeken hoe laat de zon vandaag ondergaat en morgen weer opkomt. Kijk in de tabel wanneer de langste dag is, en wanneer de kortste.

Vraag de jeugdleden in het weekend thuis met de ouders een zonsopkomst en zonsondergang te ervaren. Waar komt de zon
op (wat is het westen) en waar gaat de zon onder (wat is het oosten)? op doe dit samen met het tijdens kamp

Is vanuit jouw huis de horizon te zien? Wat gebeurt er met de kleuren in de lucht als de zon opkomt of ondergaat? Ervaar je de zonsopkomst anders dan de zonsondergang? Wat is er
anders?

Laat checken of de tijd in de tabel klopt.

tabel van tijden met zonsopmsten en zonsondergangen

zoek op en mooi uitzichtpunt om de zonsopkomst en zonsondergang te bekijken

Aanvullende informatie

Lees 410 keer Laatst aangepast op maandag, 10 april 2023 15:19