Opschoonactie

Het opruimen van zwerfafval, ook al is dit van een ander, geeft een positief gevoel. Als tien procent van de burgers regelmatig zwerfafval van anderen opruimt, verdwijnt het probleem als sneeuw voor de zon. De Landelijke Opschoondag is ook het startsein voor de Week van Nederland Schoon.

Ieder jaar in maart word er een landelijke dag 'Nederland Schoon' georganiseerd. Deze dag is het startsein van de week van Nederland Schoon. Organiseer met de groep, een hele dag een activiteit rond afval. Hier volgen een aantal ideeën waar je aan kunt denken.

Prikactie: iedereen gaat met prikkers en vuilniszakken de straat op: wie haalt het meeste op? Natuurlijk zijn er prijsjes voor de winnaars.

Sopactie: haal samen een sopje over verkeersborden en bankjes in het park (groene uitslag er af halen).

Recyclespelen: die je in en rond een infostand/clubhuis kunt doen zijn er genoeg, zoals:

Een combinatie van bijvoorbeeld de prikactie en de recycleactie is natuurlijk ook mogelijk.

Afhankelijk van hoe groot je het wilt aanpakken. De (deel)gemeente inlichten kan handig zijn, zij kunnen eventueel materialen zoals prikpennen leveren en de afvoer van het afval regelen.

• Afhankelijk van wat je gaat doen.

• Maak er een actie van midden in je wijk, stad of dorp. Laat mensen van buiten je groep ook meedoen en laat de lokale pers er een verslag van maken.
  • De (deel)gemeente inlichten kan handig zijn, zij kunnen eventueel materialen leveren en de afvoer van het afval regelen.
  • Meld je activiteit op tijd aan op de website van Nederland Schoon en maak kans om een leuke prijs te winnen.
  • Vermeld de actie van te voren in de lokale krant en vraag mensen om te komen helpen.
  • Vraag lokale pers om jullie actie te verslaan (zowel krant als lokale omroep).
  • Afhankelijk van de gekozen vorm en duur is deze activiteit geschikt voor het thema "Wereld" of "Aan de slag" van de Nature Award.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 13 Klimaatsverandering aanpakken, doel 14 Bescherming van zeeën en oceanen en doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

• Veiligheidshesjes verbeteren de zichtbaarheid en vergroten de veiligheid van de jeugdleden.
  • Denk aan handschoenen en prikkers/knijpers (met name als het om gebroken glas gaat).

Aanvullende informatie

Lees 3239 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 23:16