Serious Request: bakerpraatjes

Om het thema babysterfte dichterbij te brengen, kan je via dit ‘praatprogramma’ het thema ter sprake te brengen van geboren worden. Dit programma kan eenvoudig aangepast worden en zo gebruikt worden voor alle speltakken. Niet alleen tijdens de opkomst, maar ook daarvóór kan het thema in de privésituatie worden besproken. Op deze manier komt de scout meer te weten over zijn eigen geboorte en prille begin van zijn of haar leven. Het kan worden gebruikt ter voorbereiding op het doen van een aantal acties voor Serious Request 2012 of om aandacht te besteden aan het millenniumdoel ‘kindersterfte’.

De activiteit bestaat uit drie verschillende onderdelen.

Vragenlijst
Allereerst de vragenlijst met vragen over je eigen geboorte. Deze lijst geef je mee naar huis zodat de jeugdleden thuis hun ouder(s) kunnen bevragen over hun eigen geboorte. De week erna ga je de uitkomsten van het gesprek met de ouders tijdens de opkomst bespreken. Voor de jongere speltakken kan je er een kringgesprek van maken. Voor de iets oudere kinderen kan je er een soort ‘talkshow’ van maken, door als leiding telkens andere ‘gasten aan tafel’ te laten komen om een bepaald thema te bespreken. Ook kan je bijvoorbeeld de oudere speltakken telkens blind voor elkaar een kaartje laten trekken of zelfs laten uitkiezen. Hiermee worden de contrasten tussen de deelnemers helder en persoonlijk(er). De vragenlijst is in 2 varianten beschikbaar, namelijk voor bevers en voor de rest van de speltakken.

Aanvullende gespreksvragen
Dan zijn er voor bevers en welpen nog aparte aanvullende gespreksvragen. Dit zijn vragen over baby's, geboren worden en alles wat daarbij komt kijken (maar waarvan je het antwoord niet thuis hoeft op te vragen).

Tussendoor kunnen de groepsopdrachten gedaan worden:

• Verzamel van alle kinderen en leiding een babyfoto. Wie is wie? Wie heeft de meeste foto’s goed geraden?
  • Verzamel van alle kinderen en leiding een geboortekaartje en laat die zien. Welke kaartjes lijken op elkaar? Welke zijn wel heel bijzonder?
  • Ga op een rij staan van je geboortedatum (Maak bijvoorbeeld een verjaardagskalender met elkaar, hoe warm was het toen jij geborden werd?).
  • Ga op een rij staan van hoe zwaar je was toen je werd geboren (Hoeveel is dat in snoepjes?).
  • Ga op een rij staan van hoe lang je was toen je werd geboren. Klopt dat nu nog steeds, dat de kleinsten van toen ook nu nog klein zijn?

Opzoekvragen
Voor scouts, explorers en roverscouts zijn er opzoekvragen. De opzoekvragen gaan over zwangerschap en zijn er in 3 niveaus (scouts, explorers, roverscouts). Als in het ‘2 voor 12’ spel ga je in groepjes de vragen af, waarbij je telkens groepjes één van de vragen geeft. Deze vragen stellen we omdat deze kennis ook deels nodig is bij de mensen in de derde wereld die soms net zo veel of minder weten van omgaan met baby’s. Binnen xx tijd moeten ze de vragen dan zo veel mogelijk beantwoord hebben. De groep met de meeste vragen goed, heeft gewonnen.

Voor leiding

• Printen van de vragenlijst die ze met hun ouder(s) kunnen bespreken en meegeven 1 week van te voren (5 minuten).
  • Vraag iedereen van te voren hun geboortekaartje en een (kopie van) zijn eerste baby foto mee te nemen naar de volgende opkomst (1 minuut).
  • Vragen (zowel de gesprekskaartjes als de opzoekkaartjes) uitprinten, zodat je het als leiding ook als een echt praatprogramma kan presenteren. De kaartjes (zie hieronder) print je, knip of snijdt ze en plak ze dan dubbel, zodat het er ‘helemaal af’ uit ziet (10 minuten).
  • Zelf de antwoorden bij de opzoekvragen opzoeken (10 minuten).

Voor leden

• In gesprek met hun ouders gaan.
  • (Laten) opzoeken van babyfoto.
  • (Laten) opzoeken van geboortekaartje.

• Vragenlijst: Dit is een door jullie zelf aangevulde bijlage die iedereen meekrijgt om het er thuis eens over te hebben (download: brief voor bevers, brief voor de rest).
  • Opzoekkaartjes: de opzoekvragen voor het 2 voor 12 spel.
  • Gesprekskaartjes: dit zijn de kaartjes waarop de vragen die voorbereid zijn van de vragenlijst nog eens vermeld staan + een paar extra voor bevers/welpen.
  • Opdrachtkaartjes: leuke doe-opdrachtjes voor tussendoor.

• Ook kan het een mooi gesprek zo halverwege de opkomst zijn.
  • Je kan dit thema zowel in de grote groep bespreken als ook in kleinere groepjes.

• Sociale veiligheid: mochten er deelnemers in de groep zijn die verzorgers hebben en/of waarvan één van de ouders niet meer leeft o.i.d., hou daar dan rekening mee en vraag of ze de vragen ook aan een ander familielid kunnen stellen. Als het gaat om adoptie, ook dan mag daar natuurlijk best aandacht voor zijn in afstemming met de ouders.
Lees 1760 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 10:28