Een glimlach bij een ander

Bij scouts bewust maken dat niet niet voor iedereen alles vanzelfsprekend is. Scouts denken ook aan anderen.

Met de scouts gaan we aan de slag om iets te doen voor een ander die het op dit moment niet zo gemakkelijk heeft. De scouts gaan iets doen voor kinderen die een tijd in het ziekenhuis door moet brengen vanwege een ziekte. Neem hiervoor op tijd contact op met het ziekenhuis in de buurt om te overleggen of het goed is dat jullie wat voor deze kinderen gaan doen. Toestemming is wel nodig voordat je zoiets onderneemt. Bespreek voorafgaand aan deze activiteit de situatie van desbetreffende kinderen en leg uit wat er aan de hand is, zodat zij begrip hebben van de situatie. Natuurlijk kan het zijn dat er scouts zijn die van uit eigen ervaring hier een bijdrage aan kunnen leveren.

Ga met je scouts naar het ziekenhuis en breng een tijd door met de kinderen op de betreffende afdeling. Als staf kunnen je zorgen voor een leuke introductie, zodat het ijs snel gebroken is. Zorg ervoor dat de scouts samen met deze kinderen een activiteit ondernemen die past bij de situatie. Samen een gezelschapsspel spelen bijvoorbeeld. Het gaat er om dat deze kinderen even niet bezig zijn met hun huidige situatie in het ziekenhuis. Laat scouts eventueel hun eigen favoriete gezelschapsspel meenemen.

• Contact met het ziekenhuis.
  • Een deel van de bijeenkomst voorafgaand aan het bezoek.
  • Duur van het bezoek 1-1,5 uur.

• Evt. gezelschapsspelen.
  • Naamkaartjes.