K-W-A-L-I-T-Eitje Kralenchallenge

(1 Stem)

Daag elkaar op een leuke manier uit om je grenzen te verleggen en breid je persoonlijke kwaliteiten uit.

Het begin

Print de lijst met kernkwaliteiten. Iedere Roverscout kiest zijn of haar sterkste “kernkwaliteit” en koppelt dit aan een kleur/vorm kraal (kleur het vakje hiermee in, of teken de kraal in het vakje na). Hij of zij maakt vervolgens het begin van een kralensnoer met deze kraal. Verschillende kwaliteiten moeten verschillende kleuren hebben. Verschillende Roverscouts mogen dezelfde kernkwaliteit hebben, zolang ze daarvoor dezelfde soort kraal gebruiken.

Nadat iedereen zijn of haar sterkste kernkwaliteit heeft uitgekozen, wordt gekeken of er nog kleuren/vormen kralen over zijn. Verdeel deze samen over andere kwaliteiten die jullie als Roverscouts belangrijk vinden. Vervolgens kiest iedere Roverscout nog twee kernkwaliteiten uit en rijgt de bijbehorende kralen aan zijn of haar snoertje. De kralen die over zijn, gaan in een grote bak.

De uitdaging

Per keer wordt er één kraal “getrokken”. Degene die de kraal “trekt” mag vervolgens een persoon kiezen die deze kleur kraal nog niet heeft en een uitdaging bedenken waarmee hij of zij de kraal kan verdienen. De uitdaging moet passen bij de kernkwaliteit waar die kleur kraal voor staat. Het mag iets zijn dat de uitgedaagde gelijk op dat moment kan doen, later een keer tijdens een bijzondere gelegenheid, of in de thuissituatie. Uitdagingen kunnen variëren van klein naar groot en van serieus tot minder serieus, bijvoorbeeld van “zet een clownsneus op en zing hardop een lied met een zelfbedacht dansje” om de kraal voor “zelfverzekerd” of “creatief” te verdienen, tot “bedenk en regisseer een act voor het sint Joriskampvuur”, tot “maak een grote stoepkrijttekening in het centrum”.

De uitgedaagde heeft twee “hulplijnen”:

1. De uitgedaagde mag om hulp vragen aan iemand die de bewuste kleur kraal bij zijn of haar eerste drie kwaliteiten heeft zitten. Als het gaat om een opdracht die in het hier en nu moet worden uitgevoerd, mag die persoon niet weigeren en moet hij of zij met de uitgedaagde meedoen. Voor langdurige en thuisopdrachten, kan er natuurlijk worden overlegd hoe dit binnen ieders schema gaat passen.
  2. Als de uitgedaagde de aan hem of haar gestelde uitdaging echt niet ziet zitten, mag hij of zij voor de “allergische tegenreactie” gaan. Hij of zij moet dan in plaats van de getrokken kraal te verdienen, één van zijn of haar drie “basiskralen” verdedigen. Er wordt een opdracht bedacht die overeenkomt met de “allergie” die bij de bewuste kernkwaliteit hoort (bijvoorbeeld: iemand die een“zelfstandig” kraal heeft, krijgt een opdracht waarbij hij of zij zich zelf overdreven afhankelijk op moet stellen). Als de uitgedaagde deze opdracht niet voltooid, wordt met een marker een “allergische” stip op de basiskraal gezet. Als de opdracht wel wordt voltooid, mag de uitgedaagde zelf bedenken hoe hij of zij de nieuwe kraal kan verdienen (mits goedgekeurd door de rest), of de kraal “doorschuiven” naar iemand anders.

En nu verder

Zodra de opdracht is voltooid, rijgt de uitgedaagde de kraal aan zijn of haar snoer en trekt een nieuwe kraal voor iemand anders.

Opties

Je kan er één opkomst van maken met korte opdrachten, een uitdagend weekend, of de activiteit verspreiden over meerdere opkomsten en bijvoorbeeld iedere opkomst beginnen of eindigen met het “uitreiken” en “trekken” van een kraal. Houdt het vooral wel leuk en overzichtelijk en maak de uitdagingen niet té groot, daar is tenslotte ieders eigen traject voor …

De tijd die je nodig hebt om de lijst met kernkwaliteiten uit te printen, het materiaal aan te schaffen en dit op een tafel te leggen.

• Lijst met kernkwaliteiten
  • Grote zak(ken) met zoveel mogelijk verschillende soorten kralen
  • Rijgdraad (+ zonodig naalden), ongeveer 20 cm voor iedere Roverscout
  • Kleurpotloden en/of stiften in zoveel mogelijk verschillende kleuren
  • Bak/vaas om de kralen in te doen (Als je het toevallig hebt: een kauwgomballenautomaat of bingomolen waar ze in passen is natuurlijk het leukste)

Tips algemeen

• In het geval van meer langdurige opdrachten, kan je er als groep uiteraard voor kiezen om meerdere uitdagingen tegelijk te laten lopen.
  • Wat meer concrete handvatten of inspiratie voor de uitdagingen nodig? Kijk dan eens bij de exploreractiviteit “beat the bead challenge”
  • Meer weten over kernkwaliteiten en de achtergrond van de lijst? Klik hier

• Doe deze activiteit alleen met je groep als hier voldoende vertrouwen en binding voor is.
  • Hou het gezellig. Vraag niet het onmogelijke van mensen en zie deze activiteit zeker niet als een manier om iemand vooral eens lekker voor schut te zetten of keihard te confronteren met de “onhebbelijkheden” waar je je aan stoort. Het idee is dat er een goed gevoel achterblijft.
Lees 2643 keer Laatst aangepast op maandag, 25 maart 2019 16:18