maandag, 14 januari 2019 14:09

Wie van de 3

Iedereen heeft eigen kwaliteiten en hiermee mag je best voor het voetlicht komen. Drie kandidaten kruipen in de huid van een van hen. Een panel zoekt met behulp van vragen uit, wie van de 3 de “ware” is.

Scoutversie

Uit 1 ploeg word 1 kandidaat gekozen en 2 pseudokandidaten. Samen spreken ze af welke vaardigheid de kandidaat heeft. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de kandidaat een kei is in pionieren, goed kan zingen of een talenknobbel heeft. Probeer een eigenschap of kwaliteit te kiezen die de anderen niet zo goed van de kandidaat kennen. Ze kiezen ook een fictieve naam. Bij aanvang van het spel stellen zij zich voor met de zin: “Mijn naam is… en ik ben (goed in)…

Uit de andere ploegen word per ploeg 1 panellid gekozen die mag de vragen stellen.

Per spelronde mag ieder panellid één vraag aan één kandidaat stellen.

Na de vragenronde geeft ieder panellid met een A-B of C bordje aan wie hij denkt dat de echte kandidaat is.

Na 2 of 3 vragenrondes, maken de panelleden hun definitieve keuze: A , B of C.

De quizmaster houd de keuzes bij op een scorebord en vraagt tenslotte: “Wil de echte …. nu opstaan?” Iedere juiste keuze levert een punt op voor het panellid (en zijn ploeg).

Het spel kan hierna opnieuw gespeeld worden met nieuwe kandidaten en nieuwe panelleden. De ploegleden die aan de kant zitten, mogen wel hun panellid adviseren bij het stellen van de vragen en het maken van de eindkeuze.

• Richt het lokaal in als een studio met een podium voor de 3 kandidaten met 3 stoelen (en eventueel spotlights)
  • Er tegenover de stoelen voor het panel
  • De begintune van het programma is vast op internet te vinden
  • A-B-C bordjes voor ieder panellid
  • Een scorebord

• Ken je het programma niet van vroeger, kijk dan eerst ter voorbereiding een aflevering op internet.
  • Speel als leiding eventueel een keer als voorbeeld zelf de rol van de 3 kandidaten.
Lees 1791 keer Laatst aangepast op maandag, 25 februari 2019 10:52