zondag, 28 juli 2024 14:59

Ontdek je creative ik!

7 x Uit je gevoel, je talent, wees trots, doe het samen en kom tot rust

Wist je dat creatief bezig zijn voor ontspanning kan zorgen? Daarnaast kun je door middel van creativiteit laten zien hoe je je voelt en wat je talenten zijn. Ontdek je eigen, maar ook de creativiteit van je groepsgenoten. Verbaas elkaar en wees trots!

1. Maak een speltak /subgroep schilderij

Neem een leeg canvas, groot vel papier of stuk stof. Maak hierop met verf, stift, potloden of ander materiaal gezamenlijk een kunstwerk. Spreek af of ieder een eigen deel krijgt, juist door elkaar zal werken en wat het resultaat zal zijn.

2. Ontwerp jullie eigen familiewapen, speltak wapen of nest / ploeg wapen.

Sommige (oude) families hebben een familiewapen. Waar moet jullie speltak wapen aan voldoen? Waaraan is te zien dat dit wapen bij jullie groep(je) hoort? Ga aan de slag met jullie groepswapen door het te tekenen of te knutselen!

TIP! Google eens op ‘familiewapen’ en doe inspiratie op.

3. Ontwerp jullie eigen scouting zegel

Vroeger werden brieven dichtgeplakt door middel van kaarsvet waarin de afzender met een zogenaamde zegelring een afbeelding drukte. Aan deze afbeelding kon de ontvanger de afzender herkennen. Bedenk samen ook een zegel en maak hem door de afbeelding in een aardappel te kerven. Je kunt er nu mee stempelen! Oudere speltakken kunnen hem maken van bijvoorbeeld hout

4. Streetart!

Fleur de stoep voor het clubhuis op met streetart! Pleintje in de buurt? Maak dan bijvoorbeeld samen een mooie mandala en kleur hem in, op die manier heeft de hele buurt er plezier van. meld er de groepsnaam bij en je hebt ook nog reclame.

5. Bedenk een (strip)verhaal

Altijd al de hoofdrol in een spannend verhaal willen spelen? Bedenk samen met je subgroepje een (strip)verhaal en teken er afbeeldingen bij! Misschien houdt jullie verhaal nooit op en blijven jullie gebeurtenissen in jullie verhaal verwerken. Op die manier kijk je over een paar jaar terug op zaken die je anders misschien vergeten zou zijn!

6. Blind tekenen

De schilderijen van de wereld beroemde schilder Picasso al eens bekeken? Die zouden wel blind geschilderd kunnen zijn! Probeer eens blind te schilderen of te tekenen, is het resultaat zoals je had verwacht?

Blind tekenen 1.

Bij deze activiteit kun je in tweetallen werken. Één jeugdlid wordt geblinddoekt en krijgt een stift in handen, het andere jeugdslid geeft instructies.

Blind tekenen 2.

Deze blind tekening maak e met je subgroepje (nest / ploeg) Een andere uitdagende optie is door aan de stift draden van ongeveer een meter lang te bevestigen. Elk jeugdlid houdt één draad vast en op spanning. Bespreek samen wat de afbeelding worden gaat en bestuur gezamenlijk de stift door aan de touwen te trekken!

7. Toneel

Een toneelspel is niet alleen leuk om te bedenken en uit te voeren. Het kan ook opluchten! In een toneelstuk kun je je emoties goed kwijt. Is jouw personage vrolijk of juist verdrietig? Gooi het er eens uit; lach, huil, schreeuw of wees eens iemand anders.

Toneel kun je ook gebruiken als vertier voor het hele groep. Organiseer met en voor de gehele groep een Bonte Avond! Samen met je nest / ploeg of speltak of ieder voor zich bereiden de jeugdleden een optreden voor en beleven jullie plezier van elkaars talenten.

• Canvas en verf
  • Papier en kleurpotloden
  • Aardappels of stukken hout, messen en hete was
  • Stoepkrijt