zondag, 17 november 2019 15:29

Eierroof

(1 Stem)

Strategisch smokkel en roofspel.

Elke ploeg heeft een nest met 5 eieren die ze ergens in het bos in een boom ophangen. Deze boom wordt gemarkeerd met een 'veilige cirkel' dit is de basisplek van elke ploeg. Elke scout krijgt een kaartje met een dierenrol.

Verschillende dieren in het spel met hun specifieke kwaliteiten

• Vos: tikker/verdediger
  • Aap: Rover, kan de eieren uit het nest roven. Geroofde eieren geeft hij over aan een vogel.
  • Vogel: Krijgt de geroofde eieren van de aap en kan deze in het eigen nest leggen.

Als extra uitbreiding/uitdaging kunnen de volgende twee dierrollen worden toegevoegd

• Wolf: oppertikker, kan alle andere dieren aan behalve de rat.
  • Rat: de spion, kan door iedereen worden afgetikt maar kan wel de wolf een dodelijke beet toebrengen.

Elke ploeg heeft bij zijn veilige basis een leiding staan. Als ze andere dieren hebben afgetikt leveren ze daar de veroverde kaartjes in. Als ze zelf zijn afgetikt halen ze daar een nieuwe dierenrol. De leiding houd tevens in de gaten of een scout van de tegenpartij als aap gemachtigd is om eieren te roven en een scout van de eigen partij een vogelrol heeft om geroofde eieren in het eigen nest te leggen.

De ploeg die op het eind van het spel de meeste eieren in zijn nest heeft wint.

• Nestbakje/doos
  • Eieren
  • Touw/afzetlint
  • Kaartjes met dierenrollen, eventueel met uitleg van hun specifieke kwaliteit

• Let op de veiligheid als in de boom moet worden geklommen om nest op te hangen of eieren te roven, als de apen de veilige cirkel hebben bereikt kunnen ze onbedreigd klimmen om de eieren te bereiken.
  • Let op dat de nesten/eieren op een bereikbare plek in de boom worden gehangen.

Lamineer de kaartjes om het spel vaker te kunnen spelen.

Lees 1413 keer Laatst aangepast op zondag, 08 maart 2020 12:03