zondag, 09 juni 2024 13:40

Levensgrote totempaal maken

Een totempaal is een houten standbeeld en staat bekend om zijn kleurrijke beeltenissen en creatieve houtsnijwerk. Een totem is een symbool of een object dat een plant of dier representeert en als een embleem fungeert voor een bepaalde groep mensen en hiermee bijvoorbeeld hun status, geschiedenis en tradities vertegenwoordigt. Het doel en de uitdaging van deze activiteit is om samen een totem te maken die de hele groep representeert.

De totempaal werd door de oorspronkelijke bevolking van de Noordwest kust van Brits-Columbia, Canada en Zuid-Alaska, uitgehakt in volwassen ceders. De totempalen worden opgericht als representatie van de familieclan, hun systeem van verwantschappen, hun waardigheid, hun prestaties, hun prestige, hun avonturen, hun geschiedenis, hun rechten en privileges. Een totempaal is in essentie een embleem van een familie of clan en vaak een herinnering aan hun afstamming.

De totempaal bestaat veelal uit een rechte boomstam waaruit figuren zijn gezaagd. Figuren bestaan uit een tweetal dierfiguren en een gezichtvorm. Als de paal lang genoeg is, zijn er soms ook een enkele of meerdere ‘tussenschijven’ uitgezaagd. Het maken van figuren vraagt al enige behendigheid. Het kan ook simpeler.

Het leuke aan het maken van een totempaal is dat zowel (jong)volwassenen als de kinderen hier zeer creatief kunnen zijn.

Wij beperken ons hier tot een eenvoudig, maar erg leuk exemplaar voor bij het clubhuis.

Afhankelijk van de vaardigheid met hout van de aanwezige jeugdleden, kan je hier natuurlijk veel verder in gaan. De totempaal bij het clubhuis is een plek om af te spreken, een verhaaltje voor te lezen, naar de sterren te kijken …. Natuurlijk kan het ook een onderdeel zijn van het spel en leent het zich erg goed als onderdeel
van het fantasiespel.

Iedereen, groot en klein, kan een onderdeel van de totempaal versieren. Er ijn verschillende variaties mogelijk:

Totempaal bestaande uit 1 lange boomstam

Je zorgt voor een boomstam en beschildert die allemaal samen in verschillende kleuren, leuke figuren… Daarna wordt de balk gevernist. Om de balk recht te zetten, heb je een diepe put nodig.

Eventueel kan je hem verstevigen met mortel. Ongeveer 1/3e van de stam moet in de grond.

Totempaal bestaande uit 1 boomstam die in kortere stukken is gezaagd

Je zorgt voor allemaal korte balken die je doorboort. De boomstronken kan je via de geboorde gaten op een betonijzer schuiven. Het voordeel van deze werkwijze is dat de verschillende kortere balken apart kunnen worden beschilderd of
bewerkt.

Een eco-totempaal maken.