vrijdag, 19 april 2024 07:30

Schilderuitdaging: schilderen zonder handen

Ervaren hoe het is om te schilderen zonder je handen te gebruiken, door bijvoorbeeld de kwast vast te pakken je mond of je voeten / tenen.

De wereldwijde Vereniging voor Mond- en Voetschilders is een kunstenaarsvereniging waarbij alleen kunstenaars die door een handicap of ziekte niet met hun handen kunnen schilderen zijn aangesloten. De organisatie werd opgericht door zeventien kunstenaars die met mond of voet schilderden. Via de Vereniging van Mond- en Voetschilders wordt de maatschappelijke waardering voor de gehandicapte kunstenaars en hun kunst bevordert.

Schilderen met je mond of tenen is een grote uitdaging. Vooral als je het niet gewend bent. Verdeel de groep in 2 teams. maak 2 bakken met dezelfde opdrachten om te schilderen. Bijvoorbeeld de zon, bloem boom, wolk, vlinder, regenboog enzovoort. Beide teams grabbelen uit hun eigen bak opdrachten om te gaan schilderen.

Als iedereen klaar is ga je bij elkaar kijken of je kunt herkennen wat er geschilderd is. Speel eventueel memorie met de schilderijen: zoek de zon van het mondschilderij bij het voetschilderij.

• Papier
  • Verf
  • Kwasten
  • Eventueel schildersezels

Als je de kwasten vashoud in je mond moet je oppassen dat je geen verf perongeluk op eet. Gebruik hiervoor bijvoorkeur nieuwe kwasten.

Hou de opdracht wel simpel. Schilderen met een kwast in je mond of tussen je tenen alleen is al moeilijk genoeg.

Aanvullende informatie

Lees 146 keer Laatst aangepast op zondag, 09 juni 2024 12:36