zondag, 12 november 2023 14:02

De scouting kalender

De kalander geeft een datum aan dat is handig om dingen te plannen maar welke kalander gebruiken wij eigenlijk? En waar is onze Scouting kalender?

Het is voor ons zo vanzelfsprekend: een jaar heeft 12 maanden en 52 weken. Lang niet iedereen ter wereld werkt met dezelfde kalender. In 1582 stelde Paus Gregorius ‘onze’ kalender in. Die wordt dan ook de "gregoriaanse kalender" genoemd. Er zijn landen die een andere kalender hebben zoals bijvoorbeeld een zonnekalender of een maan kalender.

De leden gaan aan de slag om een eigen Scouting kalender te maken. Dit kan van alles zijn; de sky is de limit! Gebruik bijvoorbeeld voor de maandnamen de namen van pionier objecten of andere Scouting technieken. Voor de weekdagen kun bijvoorbeeld dieren namen of planten namen gebruiken. Voor de telling kun je bijvoorbeeld symbolen gebruiken. Je kan je ook laten inspireren door de historie van je eigen scouting groep of scouting wereldwijd.

Ga in een gezamenlijke brainstorm in over hoe je de kalender wil gaan maken. Als jullie klaar zijn met brainstorm spreken de leden af wie wat gaat doen en zetten ze deze op papier. Doe dit in groepjes zodat jullie elkaar kunnen helpen.

• Pen
  • Papier
  • Teken spullen

• Hang de kalender in het clubgebouw en laat deze terug komen gedurende het jaar. Laat de benaming van de terug komen in communicatie media of op kampen.
  • Variatie tip: Maak een verjaardag kalender. Welke andere data moet echt niet vergeten worden?

Aanvullende informatie

Lees 52 keer Laatst aangepast op donderdag, 07 maart 2024 23:29