zondag, 12 november 2023 14:06

Nieuwjaar in het buitenland

Leer op een speelse manier kennismaken met verschillende internationale nieuwjaar tradities.

Over de hele wereld zijn er veel verschillende nieuwjaar tradities. In Nederland bestaat nieuwjaar natuurlijk uit oliebollen, spelletjes en de Nieuwjaar duik. Ook niet ieder nieuwjaar begint zoals bij ons op 1 januari. Chinees nieuwjaar is bijvoorbeeld altijd tussen januari en februari en Thais nieuwjaar begint op 13 april. Open het gesprek over cultuurverschillen en tradities in anderen landen. Ervaar samen een aantal andere nieuwjaar tradities van over de hele wereld.

Chinees nieuwjaar: De chinezen vieren nieuwjaar altijd groots. 15 dagen lang feest met veel vuurwerk, lantaarns en dansen. Leer je scouts een draken of leeuwen dans aan, of maak van papier een eigen lantaarn met een geluk wens erop.

Nieuwjaar in Spanje: In Spanje is het gewoonte om middernacht twaalf druiven te eten. Iedere druif staat voor een maand geluk. Iedere scout moet dus in twaalf seconden, twaalf druiven eten.

Nieuwjaar in Honduras: In Honduras steken de mensen allemaal kaarsen aan. Elke kleur kaars heeft een andere betekenis. Groene kaarsen worden bijvoorbeeld aangestoken om de gezondheid te bevorderen. Zoek verschillende kleuren en de betekenissen daarvan op en steek allemaal een kaarsje aan.

Thais nieuwjaar: Nieuwjaar in Thailand wordt vaak een week lang gevierd en heet Songkran. Het is eigenlijk een driedaags durend watergevecht. De hele week kan iedereen met bakjes, emmers en waterpistolen nat gemaakt worden. Hou met zijn allen, net zo een groot watergevecht.
Daarna kun je lekker bij het vuur of binnen opwarmen met een oliebol erbij.

• Druiven
  • Knutselpapier
  • Verschillende kleuren kaarsen
  • Waterpistolen
  • Emmers

Houd rekening met de kou in deze tijd van het jaar als je met water gaat spelen.

Er zijn nog veel meer interessante nieuwjaar tradities. Zoek zelf nog andere voorbeelden die je eventueel met je scouts kan doen.

Bedenk met je eigen groep ook een leuke scouting nieuwjaar traditie die jullie kunnen gaan doen.

Aanvullende informatie

Lees 240 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 december 2023 10:51