zondag, 03 september 2023 15:54

JIJ bent STEEN goed Ganzenbord

Een bordspel waarbij je complimenten uitdeelt en krijgt, maar ook ergens beter in worden.

Maak samen een spelbord alla mens erger je niet. Zorg ervoor dat er meer 4 verschillende kleuren op te zien zijn:

• Blanco: geen bijzonderheden
  • Kleur 1 (bijvoorbeeld geel)
  • Kleur 2 (bijvoorbeeld blauw)
  • Kleur 3 (bijvoorbeeld rood)

Laat jeugdleden spelenderwijs ontdekken hoe ze zelf kunnen omgaan met zelfvertrouwen en/of een gebrek daaraan. Faalangst komt bij veel jeugdleden in meer of mindere mate voor. Jeugdleden leren onjuiste gedachten, gedachten die lang niet altijd overeen komen met de werkelijkheid, om te buigen naar vervangende gedachten, waarbij jeugdleden zich wel prettig voelen en die hen verder helpen. Onjuiste gedachten helpen je niet verder en gevoelens van faalangst zijn niet prettig en voelen erg naar. De jeugdleden gaan een tocht maken met hun pion over het spelbord. Onderweg voeren de kinderen opdrachten uit en bedenken ze positieve oplossingen voor gestelde situaties.

Er zijn 40 gele kaarten met positieve affirmaties om het zelfbeeld van jeugdleden te versterken, waarbij alternatieven voor negatieve gevoelens worden aangereikt.

Er zijn 40 groene kaarten met opdrachten waarbij jeugdleden allerlei verschillende situaties krijgen voorgeschoteld. De jeugdleden bedenken positieve oplossingen of maken een inschatting van wat zij denken te kunnen, waarna zij de opdracht ook echt uitvoeren.

Er zijn 40 rode kaarten met opdrachten en vragen gericht op successen die de jeugdleden in het verleden hebben behaald en hoe ze bepaalde lastige situaties hebben aangepakt. Hierbij moeten ze zoveel mogelijk goudklompjes verzamelen!

Voorbereiding door de leiding / extra uitdaging voor oudste scouts, explorers en ouder.

Bedenk per kleur invulling voor de 40 kaartjes

• Gekleurd papier
  • Stiften en pennen
  • Scharen

Zorg ervoor dat onzekere jeugdleden juist sterker in hun schoenen gaan staan

Maak er een positief spel van waarbij het zelfvertrouwen van joegdleden beter.

Aanvullende informatie

Lees 256 keer Laatst aangepast op zondag, 29 oktober 2023 12:31