zondag, 03 september 2023 16:01

Complimenten venten voor centen

Iets doen voor een ander. Door middel van complimenten verkopen zamel je geld in voor een goed doel.

Op 13 november is het World Kindness Day. Op die dag zijn we aardig en complimenteus naar onze medemens maar doen we ook iets voor een goed doel of organisatie in je buurt. Om deze twee zaken mooi te combineren gaan we complimenten venten voor centen.

Bedenk met je horde of troep zoveel mogelijk complimenten die je een ander kan geven. Schrijf deze complimenten op briefjes in de vorm van een visje en plak er een klein stukje metaal aan vast.

Ga vervolgens langs de deuren en verkoop de complimenten, als iemand geld doneert mag die met een hengel met magneet vissen naar een complimentje uit de bak.

Het geld dat je ophaalt met deze actie komt ten goede van een lokaal en sociaal goed doel. Denk bijvoorbeeld aan de voedsel- of kledingbank, het dierenasiel of de vluchtelingen opvang in je woonplaats.

Thema introductie welpen.

Mang en Raksha zitten bij de Raadsrots. Ze vinden dat iedereen in de jungle een compliment verdient. Mang vind dat Marala goed kan balanceren en Bagheera goed kan sluipen. Raksha vind dat Baloe veel lekkers in de Jungle weet te vinden en Chil een scherpe blik heeft. Terwijl ze hier over hebben komt Mor aanlopen. Mor vraagt of Mang en Raksha zijn net gepoetste veren erg mooi vinden. Raksha reageert: Je veren zijn mooi maar doordat je naar een compliment aan het vissen bent is er nu een stukje glans van verdwenen.

• papier
  • schrijf/tekenmateriaal
  • magnetisch metaal, denk aan paperclips of het lipje van een drankblikje
  • magneethengel
  • doos, bak of vissenkom

• Ben allert op de sociale veiligheid, is een compliment echt een compliment.
  • Laat jeugdleden niet alleen langs de deur gaan.
  • Houd als leiding toezicht in de straat waar de jeugdleden langs de deur gaan.

• Versier de bak waar de vissen in zitten als aquarium om het geheel aantrekkelijker te maken en meer complimenten te verkopen.
  • Als je deze activiteit met scouts of explorers doet kun je meer werk maken van de vormgeving van de vissen/kaartjes met complimenten.
  • Als je de actie grootschaliger wil opzetten kun je de ontworpen vissen/kaartjes in veelvoud laten drukken.

Aanvullende informatie

Lees 239 keer Laatst aangepast op zondag, 29 oktober 2023 12:00