woensdag, 09 september 2020 08:32

Posten speurtocht met ouders langs jungle gebieden

Ouders de verschillende activiteitengebieden van de jungle laten zien.

Shanti komt uit Haveli, het mensendorp aan de rand van de jungle. Na de eerste ontmoeting met Mowgli is Shanti vaak in de jungle. Ze maakt kennis met de dieren van de jungle en gaat met Mowgli van alles meemaken in de Jungle. Om de (nieuwe) wolven van de (nieuwe) welpen kennis te laten maken met deze (nieuwe) jungle heeft Chill een posten speurtocht uitgezet waarmee ze de bewoners en plekken kunnen ontdekken...

Voorbereiding:

Zet vooraf een route uit rond het clubhuis waarbij op minimaal 4 plaatsen met 10-15min lopen een mooie plek is voor een eenvoudige activiteit.

Per activiteitengebied wordt door de leid(st)er(s) een eenvoudige activiteit bedacht die eventueel met de ouders gedaan kunnen worden. Je kan dit per twee activiteiten samen doen. De posten kunnen eenvoudig zijn en kort duren omdat het lopen tussen de posten ook tijd kost. Laat de welpen twee activiteitengebieden op dezelfde postplaats doen als de posten wat verder van elkaar zijn.

Uitgaande van een opkomst van 2-3 uur en 4 postplaatsen, heb je tussen de 20 en 30 minuten voor elke route+activiteit. Probeer in ieder geval per nest 3 routes+activiteiten te doen, liefst een mix van actief en wat rustiger.

Op de dag zelf:

Zorg dat je met voldoende leid(st)ers bent, in ieder geval 4. Vraag eventueel leiding van andere speltakken of ouders om hulp als je niet voldoende welpenleiding hebt. Verzamel met de welpen op een centraal punt. Dit is het Wolvenhol.

Beschrijving van de opkomst:

Verdeel de horde in de nesten (of ongeveer even grote groepjes afhankelijk van de ouders die aanwezig zijn). Met elk nest lopen minimaal twee volwassenen mee. Elk nest gaat met hun ouders en een of meer leid(st)er(s) naar een andere startpost. Er blijft altijd een persoon op het gebouw, zodat nesten die eerder terug zijn iets te doen hebben terwijl de postleid(st)er(s) misschien nog op andere nesten wachten.

De leid(st)ers die met een nest naar het startpunt meegaat, neemt het materiaal mee voor de betreffende activiteit, evenals een korte beschrijving van de activiteit en de routebeschrijvingen naar de volgende post.

Op de post krijgt het nest na het doen van de activiteiten een nieuwe routebeschrijving en vervolgens gaan ze met een andere routetechniek naar een ander activiteitengebied. Laat de posten doorgeven op welke tijden de groepjes geweest zijn en waar ze heen gaan. De laatste route eindigt in de ideale situatie dan bij de startpost, van daaruit is het de bedoeling dat de welpen de weg zonder beschrijving terug vinden.

Voorbeelden van (eenvoudige) tochttechnieken zijn:

1. Geschreven routebeschrijving (à la GoogleMaps)
  2. Smiley- of ogenroute
  3. Fotoroute
  4. Bolletje-pijltje
  5. Kruispuntenroute
  6. Aanwijzingen (huisnummers, markante objecten)
  7. Kompas (basiswindrichtingen) of Knopenroute
  8. Situatieschetsen

Voorbeelden van activiteiten bij de spelgebieden:

• Begin minimaal een week van te voren!
  • De routetechnieken leren: 1 opkomst
  • Uitzetten van 5 verschillende speurtochten: 2 tot 3 uur
  • Voorbereiden van 5 verschillende activiteiten.

• Verschillende speurtochten, elk met een andere routetechniek, meerdere malen uitgewerkt en geplastificeerd of in een insteekhoes.
  • Materiaal voor de verschillende activiteiten, zie de beschrijving bij de afzonderlijke spellen of kies eigen activiteiten.

• Denk aan (reflecterende) hesjes waarmee de kinderen en/of ouders als begeleiders herkenbaar zijn
  • Instrueer ouders op welke wijze je als groep eventuele straten oversteekt
  • een EHBO-trommel en telefoonnummer van de teamleid(st)ers per groep
  • alle leid(st)ers en ouders dienen een goed opgeladen telefoon bij zich te hebben).

• Plaats de posten in een omgeving die past bij het activiteitengebied, bijvoorbeeld de Talaab Poel bij het water en Haveli op een plein. Gebruik afbeeldingen van de junglegebieden om de route en de post aan te kleden.
  • Zorg dat je op tijd begint en een goede taakverdeling maakt tussen de verschillende leid(st)ers!
  • Maak bij het uitzetten van de route niet alleen gebruik van een kaart, maar loop 'm zelf! Paden veranderen nog wel eens, en doorsteekjes die door wandelaars en fietser uitgesleten worden staan vaak niet op de kaart.
  • Stuur ouders ruim van te voren een bericht waarin staat hoe laat de Welpen op welke plek verwacht worden en hoe laat ze daar weer opgehaald moeten worden. Geef hierin ook aan wat er gebeurt als het de betreffende dag slecht weer is (is er dan gewoon opkomst in het clubhuis, wordt de opkomst afgelast?)
  • Zorg op de dag dat er iemand op het verzamelpunt staat, om kinderen en ouders te instrueren als ze weg gaan, verdwalen en/of eerder terug komen.
  • Laat de kinderen vooraf naar de wc gaan.
  • Zorg dat de personen op het scoutinggebouw ook alle (meelopende) ouders en op post zittende leid(st)er(s) kunnen bereiken.
  • Spreek eindtijden af waarbij de postleid(st)er(s) de welpen en ouders weer terug laten lopen naar het clubgebouw zonder de post te doen en om welke uiterlijke tijd de groepjes gezocht worden.
Lees 1126 keer Laatst aangepast op donderdag, 10 september 2020 09:37