Internationale water voelkim (Waterspel)

Een kimspel is een verzamelnaam voor allerlei spellen waarbij je je zintuigen moet gebruiken. Het is vernoemd naar ene Kimball O'Hara, uit een boek van Joseph Rudyard Kipling. Deze Kimball, roepnaam Kim, werd opgeleid om spion te worden. Een onderdeel van z'n opleiding was observeren en onthouden. Er zijn veel spellen rondom dit verhaal en deze persoon te verzinnen. Afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk je het maakt, kan een kimspel gebruikt worden voor alle denkbare leeftijdsgroepen.

Bij dit Kimspel ontdekken de welpen de eigenschappen van (buitenlandse) voorwerpen onderwater.

Thema Introductie

De Emaarate Ruïne was vroeger een paleis waar schepen uit alle landen kwamen. Soms viel er dan wel eens wat tussen wal en schip. Malchi ziet vaak dingen liggen op de bodem en soms duwt Malchi ze naar de kant, waar Oe ze dan kan bekijken.

Het spel

Wat kan je allemaal vinden in het water bij de kade van een haven? In een ondiep stuk water (of grote teil) verstop je voorwerpen uit een ver land. Vanwege de slechte zichtbaarheid (donker water of een blinddoek) moet er gevoeld worden en mogen de welpen proberen de voorwerpen en het bijbehorende land te raden. Om iedereen (om de beurt) te laten meedoen is het handig om de oplossingen te laten fluisteren of op te schrijven.

Materialen pakken en deze verstoppen onder zand (+ laagje water).

• Bak met zand + laag water(bodem van de haven)
  • 20 Internationale voorwerpen uit diverse landen

• Kunnen alle materialen die de jeugdleden moeten voelen nat worden? zo niet: leg dan de voorwerpen alleen een bak met zand.
  • Je kunt dit ook in een afezet stukje strand doen (wat is er allemaal aangespoeld?)
  • Scouts kunnen de voorwerpen uit dieper water opduiken en/of alles onthouden en later opnoemen.
Lees 5123 keer Laatst aangepast op donderdag, 21 oktober 2021 17:29