donderdag, 04 juni 2020 16:49

Vlinderbar maken

Het maken van een vlinderbar om vlinders te helpen.

Raksha zorgt samen me Baloe graag voor alle dieren in de jungle en weten ook dat de vlinders het moeilijk hebben. Vlinders eten nectar, een zoete stof die ze met hun lange roltong uit bloemen halen. In nectar zit voornamelijk suiker en wat eiwitten en vitamines. Ze vliegen van bloem tot bloem en spelen daardoor een belangrijke rol in de bestuiving van bloemen. De vlinders hebben het moeilijk in Nederland. Er zijn nog 53 soorten dagvlinders waarvan de helft zeldzaam. De afgelopen 20 jaar zijn er 17 soorten helemaal verdwenen uit Nederland. Dat komt vooral omdat er steeds minder wilde bloemen zijn.

Daarom hebben Baloe en Raksha alle welpen verzameld bij de Talaab poel. Zij willen graag met alle welpen de vlinders helpen Als je vlinders wilt helpen, zaai dan bloemen of plant struiken aan die vlinders aantrekken. De top 10 van de vlinderstichting in volgorde van bloeitijd:

1. Winterheide,
  2. Sneeuwbal,
  3. Judaspenning,
  4. Lavendel,
  5. Vlinderstruik,
  6. IJzerhard,
  7. Koninginnenkruid,
  8. Hemelsleutel,
  9. Herfstaster,
  10. Klimop.

Maar allen bloemen planten is misschien niet voldoende. Daarom willen Raksha en Baloe een vlinderbar maken, waardoor vlinders altijd kennen drinken.

Opdracht:

Maak een vlinderbar om vlinders te helpen.

De vlinderbar:

Neem een schone jampot en sla met een hamer en spijker voorzichtig een gaatje in de deksel. Knip een strook van 1 cm van een nieuw keukensponsje en trek de strook half door het gaatje in de deksel. De spons moet strak in het gaatje zitten, zodat de spons zich wel volzuigt maar niet gaat druppelen als de vloeistof in de pot zit.

De hanger:

Maak dan een hanger van touwtjes, om de pot ondersteboven op te kunnen hangen. Bindt een touwtje rond de hals van de pot en knoop daaraan 4 lange touwtjes rond de pot. Hieraan kun je de pot ondersteboven ophangen, door de 4 touwtjes bij elkaar te binden.

Het vlinderdrankje:

Kook in een pannetje 9 delen water en 1 deel suiker, tot de suiker is opgelost. Niet meer suiker want dan kunnen de vlinders uitdrogen wanneer ze dit drinken. Laat het drankje helemaal afkoelen.

Ophangen:

Doe het vlinderdrankje in de jampot en draai de deksel goed vast. Hang de jampot ondersteboven op. De vlinders die eropaf komen kunnen het drankje via het sponsje drinken. Terwijl de vlinders eten kun jij de prachtige diertjes op je gemak bekijken. Zoek op welke vlinders de vlinderbar bezoeken op de vlinder herkenningskaart.

• Jampot met deksel,
  • Hamer,
  • Spijker,
  • Keukensponsje,
  • Schaar,
  • Touw,
  • Water,
  • Suiker,
  • Pannetje,
  • Warmtebron.

Houdt toezicht bij het maken van gaatjes en bij het maken van suikerwater

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Download de gratis vlinder herkenningskaart van de vlinderstichting. Hierop staan de 22 meest voorkomende vlinders in Nederland.

Aanvullende informatie

Lees 1835 keer Laatst aangepast op dinsdag, 07 november 2023 00:19