zaterdag, 25 april 2020 12:01

De verdwenen Professor, welpen in wetenschap (online of in real life)

Welpen ontdekken dat onkruid in hun eigen straat en stad eigenlijk heel mooie stoepplantjes zijn. Ze leren plantjes goed te bekijken en zo de natuur dichtbij te waarderen. Ze helpen daarmee de Hortus botanicus in Leiden met onderzoek.

De activiteit kan zowel online als coronaproof in real life.

Verhaal

Er is een professor van de Hortus Botanicus in de jungle gestrand, en is nu vlak bij de Talaabpoel. De professor heeft de hulp nodig van de welpen. Alleen zijn we zijn telefoonnummer kwijt. We zullen dus eerst contact moeten leggen.

Opwarmspel (15 minuten)

Welpen gaan foto's van straatmeubilair nemen waar cijfers op staan. Leiding verzamelt die in Whatsapp en er komt een telefoonnummer in beeld. Welpen overleggen wie gaat bellen. De rest gaat op mute om gesprek tussen de welp en de professor te volgen.

Stoepplantjes onderzoek

Als welpen weer terug zijn, de professor hebben gehoord en de leiding heeft het nog een keer uitgelegd, dan gaan welpen aan de slag met het stoepplantjes onderzoek.

Het leuke is is dat je de resultaten dus echt naar de Hortus van Rijksuniversiteit Leiden kunt sturen. Je kunt ze ook nog een herbarium laten maken, thuis of bij scouting

• Stoepkrijt
  • Meetlint
  • Telefoon (voor gps coördinaat)
  • Internet of uitgeprinte foto's van stoepplantjes (zie website)

• Handen wassen ivm hondenpies, Welpen bij hun eigen huis (online opkomst) toestemming van ouders om straat op te mogen.
  • Geen wedstrijd van maken, dan letten ze buiten nog minder op verkeer en omgeving.
Lees 1802 keer Laatst aangepast op zondag, 13 juni 2021 10:46