MKI 0001 MKI 0002b MKI 0003 MKI 0004b MKI 0005

Insignes, awards en badges

Scouting is niet alleen een leuke vrijetijdsbesteding, de jeugdleden leren er ook veel. Scouts doen op een ongedwongen manier ontzettend veel vaardigheden op. Om deze ontwikkeling zichtbaar te maken, kennen we insignes, awards en badges. De invulling ervan verschilt per speltak. In de activiteitenbank staan verschillende activiteiten die je zou kunnen gebruiken voor een insigne of badge. Klik hierboven op de logo's van de speltakken om naar de pagina met activiteten te gaan.

Bij de ScoutShop kun je de insignes, badges en awards bestellen. Leuk om feestelijk uit te delen aan het eind van een opkomst.

Progressiesysteem

MKI 0006bIn het Scoutingprogramma zit een opbouw van jong tot oud waarmee aangesloten wordt bij de ontwikkeling die meiden en jongens doormaken. Deze opbouw wordt de doorlopende leerlijn genoemd. Een van de elementen van deze opbouw is het progressiesysteem.

Het progressiesysteem is het geheel aan badges, insignes en awards van alle speltakken. Het werken met insignes stimuleert jeugdleden zich te ontwikkelen, waarbij ze nieuwe kennis en vaardigheden opdoen. Naarmate de jeugdleden ouder worden, gaan ze zelf actiever richting geven aan hun eigen ontwikkeling. Ze worden zich steeds meer bewust van de kennis en vaardigheden die ze hebben opgedaan en willen opdoen. Het werken met insignes geeft ook erkenning voor het geleerde, maakt de individuele vooruitgang zichtbaar en geeft ruimte aan individuele interesses. De invulling verschilt per speltak, passend bij het ontwikkelingsniveau van de betreffende leeftijdsgroep en voortbouwend op de vorige speltak. Meer informatie over de invulling per speltak vind je in de verschillende Kompassen en Gidsen en op de website van Scouting Nederland.

Scouts met een beperking

MKI 0007Speltakken voor scouts met een beperking (SMB) gebruiken vaak aangepaste leeftijdsgrenzen en een andere opbouw. Je zult daarom moeten kijken naar de verschillende programma’s die er zijn en daarna kun je kiezen welk spelaanbod (bevers, welpen, scouts, explorers of roverscouts) het best past bij jouw jeugdleden.

Met scouts met een beperking kan ook prima gewerkt worden aan badges en insignes. Wanneer er bij de jeugdleden sprake is van een lichamelijke beperking, zul je waarschijnlijk bepaalde eisen voor badges/insignes moeten aanpassen. Wanneer er sprake is van een verstandelijke of meervoudige beperking kan je ervoor kiezen de insiges van een andrer speltak te gebruiken. In alle gevallen is de belangrijkste richtlijn dat ieder jeugdlid zich uitgedaagd voelt om iets te doen dat leuk, leerzaam en haalbaar is.

In de programma’s staan de eisen voor de badges/insignes, waarbij er voor je jongste speltakken vaak groepsgewijs op verschillende niveaus gewerkt kan worden. Dit maakt het voor leiding gemakkelijk om binnen de eigen groep te kijken, welk eisen het best aansluiten bij de individuele jeugdleden. De eisen voor het behalen van een badge of insigne pas je aan aan het haalbare niveau van de scouts. Juist voor deze kinderen is het verkrijgen van een badge of insigne een hele happening waar ze enorm trots door worden, het draagt bij aan hun zelfvertrouwen!

Voor meer informatie over Scouts met een bepering zie het Handboek scouts met een bepering.