MKI 0001 MKI 0002b MKI 0003 MKI 0004b MKI 0005

Insignes en jaarbadges voor explorers

In het Scoutingspel zit een doorlopende leerlijn, wat inhoudt dat er steeds verder gebouwd wordt op wat een scout al weet. Zo doen jeugdleden vaardigheden op die niet zo moeilijk lijken, omdat ze dit stapje voor stapje leren. Maar ongemerkt leren ze door de jaren heen dus heel veel. Ook explorers doen op een ongedwongen manier ontzettend veel vaardigheden op. Maar niet alles wat ze leren, hoeft ongemerkt te gaan. Om de persoonlijke groei van explorers zichtbaar te maken, kunnen ze werken aan jaarbadges, insignes en awards.

Jaarbadges

Ieder jaar leren explorers weer iets anders. Na de installatie leren ze de afdeling kennen, maken ze voor het eerst zelf programma’s en doen ze actief mee tijdens opkomsten en kampen. In het tweede jaar als explorer weten ze al precies hoe alles werkt. Ze kunnen zelf een opkomst organiseren en kijken met de oudere explorers mee hoe je een weekend of de expeditie organiseert. Tijdens het derde jaar als explorer besturen ze de afdeling en nemen ze grotere projecten op zich. Door deze opbouw in het programma kunnen ze het maximale uit hun explorertijd halen.

Voor ieder jaar zijn er bepaalde activiteiten vastgesteld die een explorer gedaan moet hebben. Als een explorer aan die eisen voldoet, krijgt hij de bijbehorende jaarbadge. Je kunt de eisen voor de jaarbadges hier downloaden. Heeft een explorer een jaarbadge behaald, dan hoort daar natuurlijk een certificaat bij. Download de certificaten voor jaarbadges jaar 1, jaar 2 en jaar 3.

MKI 0133

Jaarbadge 1

Voor de eerste jaarbadge, moet een explorer de volgende activiteiten gedaan hebben:
■ Installatie bij de explorers.
■ Een insigne behalen in een activiteitengebied naar keuze.
■ Organiseren van ten minste drie gewone opkomstprogramma’s.
■ Actief deelnemen aan drie evaluaties.
■ Deelnemen aan ten minste één weekendkamp.
■ Meedoen aan een Scoutingactiviteit buiten je eigen groep, bijvoorbeeld samen met een andere Scoutinggroep of deelnemen aan een regioactiviteit.
■ Deelnemen aan de expeditie (is het woord voor zomerkamp).

MKI 0134

Jaarbadge 2

Voor de tweede jaarbadge, moet een explorer de volgende activiteiten gedaan hebben:
■ Je hebt jaarbadge 1 gehaald.
■ Een insigne behalen in een ander activiteitengebied dan het jaar ervoor.
■ Gespreksleider zijn bij drie evaluaties.
■ Meehelpen met het organiseren van een grote activiteit zoals een groeps- of regioactiviteit.
■ Meehelpen met het organiseren van ten minste één weekendkamp.
■ Deelnemen aan een activiteit buiten je regio, zoals de HIT of de Nationale Jamboree.
■ Meehelpen aan de organisatie van de expeditie.

MKI 0135

Jaarbadge 3

Voor de derde jaarbadge, moet een explorer de volgende activiteiten gedaan hebben:
■ Je hebt jaarbadge 2 gehaald.
■ Een insigne behalen in een ander activiteitengebied dan voorgaande jaren.
■ Coördineren van de organisatie van een groot project, zoals een weekendkamp of een regioactiviteit.
■ Samen met andere explorers de verantwoordelijkheid nemen voor de organisatie van de expeditie.
■ Een functie in het afdelingsbestuur of een vergelijkbare functie vervullen.
■ Ten minste één keer als explorer naar het buitenland op expeditie zijn geweest.
■ De kwaliteitstest voor explorers invullen en die bespreken met je begeleiding of ten minste twee andere explorers.
■ Twee keer een activiteit organiseren voor een bever- of welpenspeltak, zoals bijvoorbeeld het uitzetten van een speurtocht.

Insignes

Explorers kunnen voor elk activiteitengebied één insigne halen. Hiervoor moet een explorer een project doen dat aan het volgende voldoet:
■ Het project is uitdagend, de explorer leert er iets nieuws van
■ Een project duurt ongeveer één tot drie maanden
■ De explorer kiest zelf iemand die de uitvoering van het project zal beoordelen
■ De uitdagingen die de explorer heeft gekozen, zet hij op papier zodat de beoordelaar ze goed kan beoordelen
■ De explorer krijgt een positieve beoordeling voor zijn project
■ De explorer houdt een presentatie waarmee hij het project afrondt

MKI 0121

Uitdagende Scoutingtechnieken

MKI 0123

Sport & Spel

MKI 0125

Internationaal

MKI 0122

Expressie

MKI 0124

Buitenleven

MKI 0127

Identiteit

MKI 0126

Samenleving

MKI 0128

Veilig & Gezond

Waterwerkdiploma’s en gouden wing

Explorers kunnen naast de jaarbages en insignes diverse waterwerkdiploma’s halen. Niet alleen voor het roeien en zeilen, maar bijvoorbeeld ook voor het varen met een buitenboordmotor. Explorers van luchtgroepen kunnen aan de slag met het behalen van de gouden wing. Om een gouden wing te kunnen halen, moeten explorers wat weten over lijnbestuurd motorvliegen of modelzweefvliegen. Een instructeur die door Scouting Nederland is aangewezen, beoordeelt of een explorer in aanmerking komt voor de gouden wing.

MKI 0120 B