donderdag, 24 oktober 2019 16:51

Natuur geurzakjes maken

Vroeger, toen er nog geen heerlijk geurend wasmiddel was, legden moeders geurende zakjes in de kast om het linnengoed lekker te laten ruiken.

Je kunt de geur van een naaldbomen bos gemakkelijk mee naar scouting nemen door met de welpen (bos) geur zakjes te maken met sparrennaalden. Vroeger, toen er nog geen heerlijk geurend wasmiddel was, legden moeders zulke zakjes in de kast om het linnengoed lekker te laten ruiken. Omdat de meeste naaldboom soorten het hele jaar hun naalden behouden, kun je deze activiteit in elk seizoen
doen.

Vraag de welpen of ze weten hoe je een spar van een den kunt onderscheiden. Een gemakkelijk ezelsbruggetje is de eerste letter van Solo/Duo/Legio:

• De naalden van de Spar zitten Solo of Single (alleen) aan het takje;
  • De naalden van de Den zitten in Duo’s (met tweeën) aan een takje;
  • De Lariks heeft de naalden met Legio (een heleboel) aan een takje.

De Lariks is een naaldboom die zijn naalden in de winter verliest.

Marala on mor zijn vogeld die van pronken houden. Ook vinden ze het belangrijk dat iedereen in de jungle lekker ruikt. Mowgli en Shanti ruiken graag naar de jungle. Mor weet daar wel raad mee. Hij gaat met de welpen naar een plek bij de Talaab poel waarvan hij weet dat er naaldbomen staan, zo mogelijk met zowel dennen als sparren. Ga dicht bij de bomen staan en laat de geur van de bomen opsnuiven.

De welpen zoeken uit of de verschillende bomen dennen of sparren zijn met het Solo/Duo ezelsbruggetje.

Laat dan de naalden van verschillende bomen van dichtbij ruiken, de geur komt vrij door de naalden te kneuzen. Ruiken de naalden van verschillende soorten bomen hetzelfde? Als je geluk hebt, heb je een Douglasspar gevonden, deze heeft een hele sterke citrusgeur.

Elke welp mag van de boom die hij/zij het lekkerst vind ruiken een paar kleine takjes met naalden mee naar
het clubhuis nemen om een geurzakje van te maken.

Terug bij het clubhuis maken de kinderen een bosgeurzakje:

• Kies een lapje stof en knip op maat: ca 25x25cm;
  • Ris de naalden van de takjes;
  • Vermeng de naalden met een klein handje rijst;
  • Leg het hoopje rijst met naalden op het midden van het lapje stof, zodat de randen nog ruim vrij blijven;
  • Neem alle randen van het lapje tussen je vingers bij elkaar om het hoopje heen en doe er een elastiekje om;
  • Knip eventueel het overtollige stof weg.

Het bosgeurzakje is nu klaar. Ruik je het bos?

Variatie:

Je kunt de geur zakjes ook maken van andere lekker ruikende planten maken als:

• Lavendel
  • Rozemarijn
  • Tijm

Je hebt nodig per welp: een lapje stof van circa 25x25 cm, een elastiekje, lekker geurende natuur als sparren- of dennennaalden of lavendel, een handje rijst.

Lees 1276 keer Laatst aangepast op zaterdag, 18 april 2020 15:50