maandag, 13 november 2023 17:25

De verborgen geuren van de natuur

Het maken van natuurlijke geurstokjes

Elk voorjaar is het weer een wonder hoe uit de kale takken van bomen en planten frisgroene blaadjes tevoorschijn komen. En in het najaar verwonderen we ons over de schitterende herfstkleuren. Wat vaak onopgemerkt blijft is het aromatische palet van bladeren. Elke soort heeft een unieke, vaak subtiele maar soms ook kruidige geur. Denk aan de amandelgeur van Amerikaanse vogelkers, de zoete geur van esdoorn  bladeren en varens, of de kruidige tonen van eikenbladeren. Naaldachtige bladeren geven veelal een karakteristieke harsgeur af, de naalden van de douglasspar hebben een sterk citrusaroma.

De zoete geur van bloemen en vruchten heeft een lokfunctie voor insecten. Bladgeuren hebben juist een afstotende werking om vraat van dieren tegen te gaan. De geurstoffen, opgelost in druppeltjes etherische olie, komen vrij via verdamping of na beschadiging van het blad. De geurige verbindingen ruiken voor mensen veelal aangenaam.

Ga met de jeugdleden op verkenning naar de verborgen geuren van bladeren. Geef elk jeugdlid een klein potje om enkele bladeren in te verzamelen. Zeg de jeugdleden niet meer te plukken dan nodig is, met respect voor de bomen en planten. Pluk een vers blad en ruik eraan. Kneus het blad om de geur vrij te laten komen. Als je de geur lekker vindt doe het blad dan in je potje en prak het fijn met een stokje, eventueel met een klein beetje water. Ruik en geniet van de vrijgekomen geur. Ga op zoek naar nog meer geuren en voeg die toe aan je potje. Maak op deze manier jouw eigen parfum.

Laat de parfums aan elkaar ruiken. Vraag bij opvallende geuren van welke plant/boom dit komt. Kneus een blaadje van die plant om de verborgen geur tevoorschijn te laten komen.

Thema introductie bevers:

Als Stuiter bij Bas Bos komt ruikt het daar altijd heerlijk. In de lente ruikt het erg naar verse kruiden, in de zomer naar vers gemaaid gras en in de herfst naar bladeren. Stuiter vraagt zich af waar die lekkere lucht vandaan komt. Rebbel wil wil met Stuiter op ontdekkingstocht door het bos

Thema introductie welpen:

Bij de Talaab poel ruikt het iedere keer anders de ene keer erg zoet, de andere keer meer naar kruiden. Baloe weet precies hoe dat komt. de planten rondom de Talaab poel ruiken anders.

• potje,
  • stokje,
  • water

Wees alert op planten zoals brandnetel om irritatie te voorkomen.

.

Aanvullende informatie