donderdag, 30 mei 2019 21:35

Biodiversiteit Blokkentoren

(1 Stem)

Geef aandacht aan het belang van biodiversiteit door het maken van een blokkentoren waarbij ieder blok staat voor een soort uit de natuur.

Ieder lid krijgt een groot houten blok welke ze moeten verven naar een soort uit de natuur. Zorg ervoor dat er geen soorten dubbel geverfd worden, en ook dat er een grote variatie van diersoorten zijn. Dus niet allemaal een andere soort vogel, maar ook reptielen, vissen, insecten, en vergeet de planten niet: bomen, bloemen, algen, grassen, waterplanten, enz. Het is makkelijk om hier van te voren een lijst van te maken. Neem bij voorkeur planten en dierensoorten die veel interactie met elkaar hebben. Dus geen pinguin en een schorpioen, want die zien elkaar bijna nooit omdat ze ergens anders leven.

Na het verven moeten de blokken eerst goed drogen. Mochten de blokken richting het einde van de bijeenkomst nog niet goed droog zijn, kan je beter wachten tot de volgende bijeenkomst.

Nu de blokken af en droog zijn, maken we er een toren van om er Jenga mee te spelen. Verdeel hiervoor de groep in twee teams. Om de beurt moet er door een team een blok tussen de toren gehaald worden en bovenop gelegd worden. Zo wordt de toren steeds wankeler en hoger. Ook is steeds iemand anders uit het team aan de beurt, waardoor iedereen wel een blok zal verplaatsen. Wanneer de toren omvalt, heeft het team die als laatste aan de beurt was verloren.

Tijdens het spel benadruk je de vergelijking met de biodiversiteit in de natuur. Je kan wel een blokje uit de keten halen, maar dan wordt de toren wankeler. Haal je te veel soorten weg, dan kan het omvallen. Soorten zijn van elkaar afhankelijk en vormen gezamenlijk een voedselketen. Ook vertel je bij het weghalen van een blok, nadat je eerst aan het lid vraagt of ie het zelf ook weet of kan raden, waarom deze dier of plantensoort zo belangrijk is voor de natuur. Iedere soort is namelijk belangrijk op zijn eigen manier, ook al moet je soms bij sommige soorten er iets langer over nadenken. Wanneer de toren omvalt is dat eigenlijk niet zo'n feestje, ook niet voor het winnende team. Je bord met eten komt namelijk uit de natuur. En wanneer soorten verdwijnen krijgen andere soorten het moeilijk.

Voorbeeldlijst

1. Kastanjes
  2. Eekhoorns
  3. Slangen
  4. Muggen
  5. Paddestoelen
  6. Pissebedden
  7. Bijen
  8. Mollen
  9. Roodborstjes
  10. Bevers
  11. Mossen
  12. Appelbomen

• Grote houten blokken
  • Verf
  • Kwasten

• Verf is niet eetbaar maar zelfs giftig en blijft soms ongewenst goed vastzitten in kleding.
  • Let er ook op dat er op een juiste manier met verf afgehandeld wordt. Gebruik het liefst verf dat minder schadelijk is voor mens en milieu.
  • Zorg ervoor dat de blokken niet te zwaar zijn en iemand pijn kunnen doen als de toren omvalt. Misschien zijn de blokken ook goed van karton te maken. Zorg voor voldoende afstand tussen de kijkers en de toren.

• Bewaar de gemaakte blokken voor een volgende keer zodat je deze bijvoorbeeld uit de kast kan pakken op een loos moment.
  • Het stapelen van toren is zeker voor herhaling vatbaar. Als de toren omvalt voordat iedereen een keer aan de beurt is geweest, ga je zo ie zo door met een volgende ronde om iedereen een kans te geven om mee te doen.
  • Deze activiteit is te gebruiken als onderdeel van het Scouts Basisinsigne Buitenleven I.
Lees 2616 keer Laatst aangepast op zondag, 12 januari 2020 12:25