zondag, 31 oktober 2021 16:02

Dreamcatcher, the tue meaning

Het maken en leren over natuurlijke domenvangers.

Wat betekend een dromenvanger precies?

Een dromenvanger (Engels: Dreamcatcher) is een traditioneel object, oorspronkelijk afkomstig van de Ojibweg (Anishinaabeg), een indianenvolk uit Noord-Amerika.

De Ojibweg geloven dat het zelf maken en ophangen van een dromenvanger boven het bed nare dromen weert. Eeuwenlang al maken ouders dromenvangers om boven het bedje of draagwieg van hun kinderen te hangen. Men gaat ervan uit dat de hemel doorweekt is met dromen. Goede dromen, maar ook slechte dromen. Tijdens de nacht worden de slechte dromen gevangen in het web en volgens de overlevering glijden ze er dan in de morgen af en drogen ze op in de ochtendzon. Goede dromen kunnen ongehinderd hun doorgang in het centrum van de dromenvanger vinden en treden daarmee het leven binnen van de dromer.

De kleur van de dromenvanger vertegenwoordigt een van de 4 elementen:

• Vuur; kleur: rood, goudgeel
  • Aarde; keur: zwart, bruin
  • Water; kleur: zeegroen, wit
  • Lucht Kleur; blauw

De versieringen hebben ook een symbolische betekening:

• De hoepel staat symbool voor de cirkel van het leven
  • Veren staan symbool voor onze banden met de wereld van de natuur.
  • Het web, staat symbool voor bescherming tegen negativiteit.
  • Sommige geloven dat als je veren van bepaalde vogel gebruikt dat dit positieve gevolgen kan hebben voor diegene die er bij slaapt.

Aan de slag!

De dromenvanger maken geheel in stijl zoals de Ojibweg gaat natuurlijk alleen met gebruik van natuurlijk materialen. Haal de schors en de zijtakjes van de tak af. Buig de tak tot een ring en maak de uiteinden aan elkaar vast met wat touw. Neem daarna een lange draad en knoop die goed vast aan de ring. Span de draad naar de overkant van de ring en wikkel deze eromheen. Herhaal dit nog een paar keer zodat er een web ontstaat. Je kunt het web versieren door bijvoorbeeld schelpjes of bloemetjes door de draad te rijgen. Doe een druppeltje lijm op het schelpje of het kraaltje, dan blijft het goed zitten.

Onderaan de dromenvanger knoop je een paar draden of koordjes. Knoop hier de veren, takjes, en bloemetjes aan vast. Je kunt eventueel eerst kralen door de draad rijgen om het extra mooi te maken.

Hang de dromenvanger boven je bed. Moet je eens opletten hoe fijn je gaat dromen!

• Een buigzame, dunne tak
  • Mooie veren, schelpen, takjes, bloemetjes, zaadhulsjes enz
  • Touw
  • Lijm