zondag, 22 maart 2020 10:06

Het grote online Earth Hour debat

Om over te schakelen naar een duurzame(re) levensstijl zullen we allemaal keuzes moeten maken. Deze keuzes zijn verre van gemakkelijk en vaak zijn er verschillende actoren bij betrokken die andere uitkomsten willen. Het dilemma spel laat scouts nadenken over deze keuzes op een speelse manier.

Verdeel de groep in kleine groepjes van 4 tot 6 personen en voorzie een kaarten set per groepje. Het spel kan op twee verschillende manieren gespeeld worden: ofwel redeneren de deelnemers vanuit een personages (zie Personages), ofwel spelen ze gewoon zichzelf. Spelers houden hun personage onbekend. Het doel van het spel is simpel: er mag maximum 100% energie gebruikt orden (tenzij er een kern- of bruinkoolcentrale is). Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden over wat we in de toekomst nog kunnen gebruiken. Iedereen verdedigt de standpunten van zijn/haar personage. De symbolen kunnen hierbij helpen:

• Dollar teken: economische waarde
  • Plantje: ecologie
  • Smily: publieke opinie

Probeer als groep een gezamenlijke eind mening te bereiken. Nadien moet iedereen van elkaar raden welke persoon ze zijn.

Personages

• Chef kok
  • Vastgoed makelaar
  • Jef Colruyt