vrijdag, 15 november 2019 14:52

Inzoemen op de natuur

Kun je aan de hand van een detail raden wat het is?

Als je door een vergrootglas naar details van planten, dieren, schimmels, stenen of waterdruppels kijkt, dan ontdek je verrassend mooie kleuren, vormen en patronen die je eerst niet zag. Het is interessant om zo’n detail te fotograferen en uit te vergroten. Soms is het dan best moeilijk om te raden wat het is.

De scouts onderzoeken de omgeving van het clubgebouw met een vergrootglas. Ze kijken naar details van planten, diertjes, stenen, paddenstoelen, alles wat interessant lijkt.

Als de scouts een verrassend mooi detail gevonden hebben maken ze een zo scherp mogelijk ingezoomde foto van het detail én een foto van het geheel.

Verzamel de foto’s en maak er een quiz van voor op het smartboard / laptop + beamer. Laat eerst een detailfoto zien, de scouts raden wat het is (antwoord a b c d). Daarna geef je het antwoord en laat je de foto zien van het geheel.

Indien alle scouts een smartphone hebben (of één per ploeg) dan kun je een kahoot quiz maken.

• Een vergrootglas,
  • Fotocamera,
  • Smartboard / laptop + beamer

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Lees 1089 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 10:52