donderdag, 26 september 2019 20:41

Boompje klimmen

(1 Stem)

Boompje klimmen moet je gedaan hebben voor je twaalfde. Het is goed voor het zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen, maar vooral spannend en leuk!

Boompje klimmen staat op nummer 1 op de lijst van “50 dingen die je voor je twaalfde gedaan moet hebben” van National Trust.

Boomverzorgers klimmen regelmatig voor hun beroep in een boom, bijvoorbeeld voor het snoeien van takken of het in delen zagen van een boom die gekapt moet worden. En heel af en toe moet er een kat worden gered, die niet meer naar beneden durft. De boomverzorger maakt o.a. gebruik van klimgordels, touwen en spikes om op een veilige manier te kunnen klimmen.

Voor kinderen is in een boom klimmen niet alleen uitdagend en leuk, het is ook goed voor hun ontwikkeling. Volgens veiligheid.nl is het belangrijk dat kinderen de kans krijgen risicovol te spelen om hun grenzen te leren verleggen en hun angsten te overwinnen. Zo ontwikkelen ze ‘risicocompetenties’. Het versterkt o.a. hun zelfvertrouwen, onafhankelijkheid en doorzettingsvermogen. Daarnaast ontwikkelen ze hun motorische vaardigheden, balans, coördinatie en lichaamsbewustzijn. Door risicovol spelen staan kinderen letterlijk en figuurlijk steviger in hun schoenen, ze durven uitdagingen aan te gaan en kunnen ervan genieten: ’Ik kan het!’.

Vroeger hoorde bomen klimmen bij buitenspelen en was het de gewoonste zaak van de wereld. Tegenwoordig zijn ouders voorzichtig en bang dat een kind zich bezeert. Volgens veiligheid.nl is het belangrijk dat kinderen de kans krijgen risicovol te spelen om hun grenzen te leren verleggen en hun angsten te overwinnen. Het versterkt o.a. hun zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. Het is goed voor ze én leuk.

Kies een plek met goede klimbomen, waar de kinderen zelf zonder hulp in en uit kunnen klimmen. Zorg dat je er het volste vertrouwen in hebt, zodat de kinderen zich veilig voelen. Oefen met een lage boom. Klim niet als de boom nat is, de takken zijn dan glad.

Spreek vooraf duidelijke klimregels af:

• Klim dicht bij de stam op de dikste takken, buik naar de stam
  • Heb altijd op 3 punten de boom vast, met 2 voeten en 1 hand, of met 2 handen en 1 voet, liefst op 3 verschillende takken
  • Ga niet op dode takken staan (breken af), of takken die doorbuigen (te dun)
  • Klim niet hoger dan je durft

Hoe hoog ben je geklommen?

• Loop een eindje van de boom vandaan.
  • Stop als je tussen je benen door precies de plek in de boom kunt zien waar je net gezeten hebt.
  • Loop met reuzenstappen (van 1 meter) terug en tel het aantal stappen tot de boom.
  • Het aantal stappen van een meter is gelijk aan de hoogte van jouw plek in de boom in meters.

Hoog hoor. Goed gedaan!

Bos of park met klimbare bomen

Zie bomenstichting.nl voor meer klimregels

Aanwijzingen voor volwassen begeleiders bij boompje klimmen:

• Kies een plek met goede klimbomen, waar de kinderen zelf zonder hulp in en uit kunnen klimmen.
  • Zorg dat je er zelf het volste vertrouwen in hebt, zodat de kinderen zich veilig voelen.
  • Spreek vooraf duidelijke klimregels af.
  • Oefen met een lage boom.

Op klimregels van de bomenstichting vind je een mooi overzicht van klimregels. De belangrijkste: Klim niet als de boom nat is, dan zijn de takken glad. Klim dicht bij de stam op de dikste takken met je buik naar de stam. Heb altijd op 3 punten de boom vast, met 2 voeten en 1 hand of met 2 handen en 1 voet, liefst op 3 verschillende takken. Ga niet op dode takken staan.

Kijk voor meer spelsuggesties en advies op risicovol spelen

Aanvullende informatie

Lees 1596 keer Laatst aangepast op maandag, 13 november 2023 16:49