Ghanese koekjes

Typisch Ghanese bananenkoekjes bakken. Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland had hiervoor van 2010 tot 2015 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides.

In Ghana genieten mensen van wel een heel bijzonder koekje: bananenkoekjes! De gedroogde vruchten en gember met 3 bananen fijn maken (in stukjes snijden en tot puree maken). Doe de bloem met kaneel en nootmuskaat in een kom. De vanillesuiker en suiker toevoegen. Deze ingrediënten met de vruchten en bananenmengsel goed mengen. Goed kneden. Rest van de bananen in stukjes door het beslag roeren.

Voor de leiding: In een koekenpan 2 dl olie verhitten. Het beslag in kleine schepjes ongeveer 5 minuten in de hete olie aan beide kanten bakken tot ze knapperig en goudkleurig zijn (er kunnen meerdere schepjes in één koekenpan).

• 600 gram bloem.
  • 150 gram fijne suiker.
  • 100 gram gemende gedroogde vruchten (rozijnen en krenten).
  • 50 gram vanillesuiker.
  • 10 - 12 overrijpe bananen.
  • 2 - 3 theelepels gembersnippers.
  • 1 theelepel kaneel.
  • 1 theelepel nootmuskaat.
  • 1 liter zonnebloemolie.

• Maak er een Ghana-opkomst van.
  • Begin de opkomst met verhalen, sprookjes en mythes uit Ghana: http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/landen.php?land=Ghana.
  • Voor de bevers: Sterre laat foto's van hun reis naar Ghana zien aan Rozemarijn. 'Weet je nog wel die lekkere koekjes?', vraagt ze aan Steven. 'Oh ja, zo lekker. Die zou ik nog wel eens willen eten.' Dat is geen probleem. Rozemarijn zoekt het recept op en gaat die lekkere koekjes bakken.

• Het bakken/frituren van de koekjes is niet geschikt voor jonge kinderen. Laat de leiding dit doen!
Lees 4508 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 11:36