zondag, 08 september 2024 15:43

Dia de los Muertos

Het leren kennen van een nieuwe cultuur via kunst.

Elk jaar op 1 en 2 november wordt in Mexico, en andere Midden- en Zuid-Amerikaanse landen Dia de los Muertos (Dag van de Doden) gevierd. Het is een feest ter nagedachtenis aan de doden. Naasten die overleden zijn worden herinnerd en hun leven wordt gevierd.

De origine van het feest is onduidelijk. Er wordt gezegd dat het begonnen is vanuit de religieuze traditie van de inheemse bevolking van Mexico, maar ook dat het vanuit Europa naar het Amerikaanse continent is gebracht. Hoewel we de origine dus niet kennen, is het feest nu een nationaal symbool van Mexico.

Dia de los Muertos kent verschillende tradities. Zo worden er altaren voor de doden opgetuigd en worden er offers gebracht. Verder dragen mensen maskers of worden ze geschminkt als schedels (in het Spaans: Calaveras). Deze schedels zijn een belangrijk symbool van het feest.

Het schminken is wat jullie gaan doen. Schmink elkaar in de stijl van de Mexicanen, ook wel Maquillaje de Catrina genoemd. Oefen en voeg felle kleuren en bloemen toe.

• Schmink
  • Kwasten
  • Voorbeelden van Dia de los Muertos schmink

Gebruik schmink op waterbasis en doe voorzichtig rond de ogen.

• Heb je zelf geen schmink? Stuur een berichtje naar de lokale theatervereniging met de vraag of je schmink mag lenen of dat ze willen samenwerken aan het programma.
  • Gaat het schminken erg goed? Stuur een berichtje naar lokale evenementen of je voor een kleine vergoeding op hun evenement kinderen mag komen schminken.
  • Enthousiast over Dia de los Muertos? Werk het uit en doe de volgende opkomst een andere traditie.

Aanvullende informatie

Lees 8 keer Laatst aangepast op zaterdag, 26 oktober 2024 14:58