maandag, 06 november 2023 13:59

2. Basis uitleg van een driepoot pionieren

Voorbereiding:

Driepoot maken = Post
Elk groepje pioniert een driepoot met zijbalkjes. Dit wordt gebruikt als post-basis van het groepje (4 - 7 personen, zorg voor gelijke aantallen per groepje). Tegelijk kan je de scouts meer leren over de basis van het pionieren, omdat je het aanleren van technieken combineert met het spelen van een spel.

Nadat elk groepje een eigen driepoot met zijbalkjes heeft, plaatst hij deze in het speelveld. De groepjes doen dit voldoende uit elkaar. Bij elke staander van de driepoot, plaatst het groepje een pion op 1,5 a 2 meter afstand.

Rollen:

• Patrouilleleider (PL)
  • Assistent Patrouilleleider (APL)
  • Derde man
  • Alle andere spelers

Spelverloop:

Rol van de patrouilleleider (PL)
Binnenin de driepoot gaat de leider (PL) van het groepje staan en mag hier niet uit. De PL is de posthouder en heeft alle spelkaartjes (stenen, papier, scharen) in bezit, deelt deze uit aan zijn team (iedereen heeft een kaartje) en bepaalt de strategie. De PL heeft net als de anderen uit zijn groepje ook een partij lintje om welke de vlag van het groepje vormt.

Rol van de derde man
De 'derde man' uit een groepje is oorspronkelijk degene die de APL-rol overneemt, wanneer de APL niet aanwezig is. Deze derde man heeft een speciale taak.

Bij elke driepoot staan drie pionnen (zie bovenstaande uitleg). De groepjes moeten deze verdedigen. De derde man mag de pionnen van andere groepjes stelen en terugbrengen naar de eigen post. Eenmaal gestolen, doet de pion niet meer mee. De pion wordt binnen de eigen driepoot geplaatst. Ook de derde man moet in het bezit zijn van een steen/papier/schaar kaartje om een pion te stelen.

Wordt je onderweg met een pion getikt, moet je je steen/papier/schaar kaartje laten zien. Verlies je bij steen/papier/schaar, dan laat je de pion vallen. Anderen mogen de pion terug plaatsen bij de oorspronkelijke post.

Rol van de assistent patrouilleleider (APL)
Het doel is om de vlag (het lintje) van alle andere groepjes te veroveren. De assistent patrouilleleider (APL) is de enige die de vlag bij de andere groepjes mag veroveren. De APL kan dit pas doen zodra alle pionnen bij een tegenstander weg zijn.

Wanneer de APL een PL (zonder pionnen bij de post) tikt, laten ze gelijktijdig een steen/papier/schaar kaartje zien. Wanneer de PL verliest, geeft het zijn vlag (= partijlintje) aan de APL. De APL moet de vlag terugbrengen naar zijn eigen PL van zijn groepje zonder onderweg getikt te worden.

Wordt je onderweg met een vlag getikt, moet je je steen/papier/schaar kaartje laten zien. Verlies je bij steen/papier/schaar, dan laat je de vlag vallen. Anderen mogen de vlag terug plaatsen bij de oorspronkelijke post.

Rol van andere scouts
Scouts die geen PL, APL of derde man zijn, hebben als taak om de pionnen te verdedigen. Ze zorgen dat ze aanvallers tikken en met behulp van steen/papier/schaar hun tegenstander wegjagen. Ook de APL en derde man mogen meehelpen om de pionnen te verdedigen.

Alle pionnen kwijt?
Dan is je vlag kwetsbaar. Verdedig je PL door aanvallers te tikken en met behulp van steen/papier/schaar de tegenstander weg te jagen.

Ook de vlag kwijt?
Elk groepje mag zonder vlag doorspelen om andere groepjes aan te vallen of de vlag terug te veroveren.

Einde spel
Als één groepje alle vlaggen heeft veroverd of na een vooraf bepaalde tijd. Of als je als leiding merkt dat het spel blijft circuleren.

Bij een eerste potje moeten de scouts nog uitvinden wat de beste strategie is, bij een opvolgend potje met je dat de strategieën verbeteren. Hier kan je als leiding ook op aansturen bij de PL's wanneer je een tweede potje start.

• Per groepje een setje kaartjes met hierop een steen, papier of schaar. Print deze op verschillende kleuren papier om onderscheid tussen de groepjes te maken.
  • Pioniertouw (7 per groepje)
  • Pionierhout (3 lang, 3 kort)
  • Pionnen (3 per groepje)
  • Partij lintjes (1 per persoon, elk groepje een andere kleur)