vrijdag, 20 januari 2023 16:05

Fluitenkoord knopen

De hoogste tijd om dit unieke en voor Nederland traditionele fluitkoord in ere te herstellen.

Stukje historie

Veel van de tradities bij de padvindsters en gidsen zijn afkomstig uit Engeland waar 'Girl Guiding" begon. De Nederlandse padvindsters en gidsenbeweging ontleende echter ook veel ideeën aan de Amerikaanse "Camp Fire Girls". In het omvangrijke knopenboek "Knots" van de Amerikaan Ashley (1945) komt het betreffende fluitkoord niet voor. In scouting literatuur is gezocht naar de oorsprong van het fluitkoord. De Engelse en Amerikaanse boeken en beschrijvingen van vóór 1930 vermelden echter niets over het betreffende koord. De eerste melding van een fluitkoord wordt gevonden in de Nederlandse literatuur. In het "Reglement van de Leidse Meisjesgezellen", met de hand geschreven in 1911/1912, komt bij de omschrijving van het uniform voor: een wit koord met fluit. Foto's uit die periode tonen dat het hier echter niet om een speciaal gevlochten koord gaat. De eerste beschrijving wordt gevonden in het "Handboek van de padvinderij voor meisjes in Nederland" uit 1929 van het Nederlandse meisjes gilde. Waar het toen vandaan is gekomen is nog onbekend. Vooralsnog wordt daarom aangenomen dat het een Nederlands ontwerp is. In 1954 wordt de beschrijving vrijwel letterlijk overgenomen in "De wegwijzer" van de Nederlandse gidsen beweging. Men vervangt in dit boek alleen het "afknippen van 1 el" in "1 m"; verschil 30 cm. Het gevolg hiervan is dat de lengte van het fluitkoord korter wordt en de eindbezetting langer.

De beschrijvingen na 1954 worden slechter, dus de hoogste tijd om dit unieke en voor Nederland traditionele fluitkoord in ere te herstellen. In deze nieuwe handleiding is uitgegaan van de oorspronkelijke vorm, maar er zijn wel enkele knooptechnische verbeteringen aangebracht.

Dit model fluitkoord is traditioneel voor fluitkoorden van gidsen en padvindsters in Nederland, en tenminste sinds 1929 in gebruik. Het is de moeite waard, met het maken ervan deze traditie voort te zetten. Veel succes ermee.

• Je hebt nodig een bosje gevlochten wit katoenkoord, Ø 2 mm., 12 m. lang (verkrijgbaar bij de Scout-Shop, nr. 32520).
  • Naald en (wit)draad en een hulptouwtje van ± 50 cm.
  • Dun (vlieger)touw.
  • Uitleg voorbeeld 1, of