zaterdag, 26 maart 2022 11:47

Kunst in de bodem

Het ontdekken dat dieren die in de grond leven mooie kunstwerken bouwen

Thema introductie bevers

Bas bos ligt bij zijn huis met zijn buik op de grond met een vergrootglas naar bodemdiertjes te kijken. Bodemdiertjes zoals wormen, slakken, pissebedden en mieren zijn nodig voor een gezonde bodem. Bas verteld dat deze dieren de bodem omwoelen en zijn opruimers in de natuur omdat ze dode planten- en dierenresten eten, afbreken en uitpoepen. We noemen ze reduceren omdat ze dood materiaal steeds kleiner maken. Schimmels en bacteriën breken het nog verder af tot mineralen. Bomen en planten kunnen deze voedingsstoffen met het grondwater via hun wortels uit de bodem opnemen.

In de natuur is geen afval door het prachtige systeem van kringlopen. We onderscheiden de voedselkringloop, koolstofkringloop (opname en afgifte van zuurstof en koolzuurgas) en waterkringloop.

Thema introductie welpen

Ikke ligt bij de Talaab poel met zijn buik op de grond met een vergrootglas naar bodemdiertjes te kijken. Bodemdiertjes zoals wormen, slakken, pissebedden en mieren zijn nodig voor een gezonde bodem. Ikke verteld aan Mowgli en Shanti dat deze dieren de bodem omwoelen en zijn opruimers in de natuur omdat ze dode planten- en dierenresten eten, afbreken en uitpoepen. We noemen ze reduceren omdat ze dood materiaal steeds kleiner maken. Schimmels en bacteriën breken het nog verder af tot mineralen. Bomen en planten kunnen deze voedingsstoffen met het grondwater via hun wortels uit de bodem opnemen.

De activiteit

Ga naar buiten met de jeugdleden om bodemdiertjes te zoeken, bijvoorbeeld tussen planten, afgevallen bladeren of onder een bloempot. Laat de diertjes goed bekijken; de kinderen gaan straks een bodemdiertje namaken. Je kunt een zoekkaart downloaden op bodemdierendagen.nl.

Leg uit dat bodemdiertjes opruimers zijn in de natuur. In de natuur is geen afval, alles is bruikbaar. Mensen maken echter veel afval dat door de natuur moeilijk kan worden afgebroken. In plaats van het weg te gooien, kunnen we het beter hergebruiken of recyclen.

De jeugdleden gaan per subgroepje meegebracht of verzameld ‘afval’ (petfles, blikje, karton, plastic etc.) gebruiken als knutselmateriaal om een bodemdiertje na te maken. Pas de moeilijkheid aan de leeftijd van de jeugdleden aan.

Maak een tentoonstelling met de bodemdiertjes kunstwerken.

Verpakkingsafval zoals petfles, blikje, karton, plastic

Bodemdiertjes zoekkaart

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 12 Duurzame consumptie en productie.

Lees 764 keer Laatst aangepast op zaterdag, 26 maart 2022 12:06