woensdag, 10 februari 2021 13:01

Groter groeien hoe doe je dat?

Je hebt eten nodig om te groeien. Maar niet al het eten helpt daarbij. Weet jij als snelste naar het eten met goede voedingsstoffen te rennen?

Markeer een groot vierkant. In het vierkant liggen 3 voorwerpen die in de Schijf van Vijf staan en 3 voorwerpen die extra’s uitbeelden. Plak of leg de afbeeldingen op de voorwerpen. Leg uit dat je voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf (gezonde voedingsmiddelen), zoals bruin of volkoren brood, nodig hebt om je gezond en fit te voelen en dat extra’s, oftewel voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan zoals koek, niet nodig zijn om je gezond en fit te voelen. Vertel de jeugdleden niet welke afbeeldingen voedingsmiddelen tonen die in de Schijf van Vijf staan en welke afbeeldingen de extra’s laten zien. Bepaal zelf of de kinderen naar de basisvoedingsmiddelen of naar de extra’s gaan rennen.

Vier jeugdleden rennen om het vierkant. De andere jeugdleden staan aan de kant en moedigen aan. Op jouw teken rennen de jeugdleden naar de voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf of de voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan. Er mag maar één jeugdlig bij ieder voedingsmiddel staan. Let op: er zijn in totaal drie voedingsmiddelen waar de jeugdleden naartoe kunnen rennen. Ben je te laat of sta je bij het foute voedingsmiddel, dan ben je af en ga je aan de kant staan. Een nieuwe speler mag dan mee doen. Kies telkens nieuwe producten, zowel uit de Schijf van Vijf als erbuiten.

Variatie op dit spel

Je kan ook een estafette doen. Verdeel de jeugdleden over meerdere teams en leg de afbeeldingen aan de overkant van de ruimte. Laat de nummers 1 van de teams zo snel mogelijk naar de overkant rennen, springen (kikkersprong), achteruit huppelen, of hinkelen om daar een gezond (of de ongezond) voedingsmiddel te pakken. Als nummer 1 terug is, tikt hij/zij de tweede van het team aan die dan mag vertrekken. Het team dat als snelste gezonde voedingsmiddelen aan de overkant heeft opgehaald wint.

Afbeelding schijf van 5 producten en extra's, bijvoorbeeld: https://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/professionals/Documents/131121%20Buurtsportcoach%20-%20afbeeldingen%20voedingsmiddelen%20spel%20Groter%20Groeien.pdf

• banaan
  • zalm
  • bruine of volkoren boterham met plakjes aardbei
  • chips
  • chocolade
  • koekje
  • stukje komkommer
  • bakje rauwkost
  • bruin broodje 30+ kaas
  • drop
  • frikadel
  • glas ice-tea
  • glas water
  • magere of halfvolle yoghurt met muesli
  • snoeptomaatjes
  • kersenbonbons
  • knoflooksaus
  • pepernoten

In de Schijf van Vijf staan alle voedingsmiddelen die veel bouwstoffen leveren en laat zien hoe een gezonde voeding eruit ziet. Dus veel groente, fruit, volkorengraanproducten, kraanwater en plantaardige oliën en regelmatig (vette) vis en magere of halfvolle zuivelproducten, magere vleesproducten. Daarnaast bestaan er ook niet Schijf van Vijf producten, zoals koek, snoep, gebak, fris- en alcoholische dranken. Deze staan niet in de Schijf van Vijf, omdat ze niet of niet genoeg voedingsstoffen leveren en geen positieve effecten hebben op de gezondheid.

Lees 788 keer Laatst aangepast op woensdag, 10 februari 2021 13:03