Hier of daar

(1 Stem)

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland had sinds maart 2010 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides.

Bevers kennis laten maken tussen wat ze bij hun thuis doen en wat kinderen in een ander land (in Ghana) doen.

Speel met je bevers het spel ‘hier of daar’. Maak twee vlakken, een Ghanees vak en een Nederlands vak. Je zegt steeds een woord of een zin en de bevers moeten bedenken of het iets van Nederland of iets van Ghana is en naar het goede vak rennen. Weten jouw bevers de goede antwoorden?

Als afsluiting kan je – heel Ghanees – limonade uit een zakje gaan drinken (buiten, want het wordt een knoeiboel!) en met een pop voordoen hoe een Ghanees kindje achter op de rug bij hun moeder zit (met een doek dat voor de buik van de moeder wordt vastgeknoopt).

Deze dingen kan je roepen:

• Wonen in een klein hutje (Ghana).
  • Wonen in een groot huis (Nederland).
  • Water uit een waterput (Ghana).
  • Water uit de kraan (Nederland).
  • Drinken uit een plastic zakje (Ghana).
  • Drinken uit een glas (Nederland).
  • Heel erg warm (Ghana).
  • Regent vaak (Nederland).
  • Rijst eten met een sausje (Ghana).
  • Friet eten met een kroket (Nederland).
  • Je slaapkamer delen met broertjes, zusjes, papa en mama (Ghana).
  • Je eigen kamer en eigen bed (Nederland).
  • Bij mama op haar rug (Ghana).
  • Bij mama of papa achter op de fiets (Nederland).
  • Ik moet met een vliegtuig om er te komen (Ghana).
  • Ik woon er (Nederland).
  • Er zijn olifanten in het wild (Ghana).
  • Er zijn alleen olifanten in de dierentuin (Nederland).

• Geen materiaal nodig.

• Je weet zelf wat je bevers wel en niet snappen. Pas daarom de dingen die je roept aan aan je eigen groep. De ene bevergroep weet heel prima wat 'in het wild' betekent, de andere zal dat misschien lastig vinden.
  • Ook kan je de bevers zeggen 'herken je dit, dan is het Nederland, anders is het Ghana'. Dat maakt het gemakkelijker.
  • Maak er een Ghana opkomst van: Ghana opkomst.
  • Begin de opkomst met verhalen, sprookjes en mythes uit Ghana: http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/landen.php?land=Ghana.
  • Sterre en Steven verstellen over hun reis naar Ghana. In Ghana is het leven anders dan in Nederland.
Lees 2784 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:52
Meer in deze categorie: « Commando Ghana Stammenstrijd »